top of page

‘De relatie tussen locatie en eventplanner is een vertrouwensband’

Eigenlijk weten veel te weinig mensen hoe leuk De Lichtfabriek in Haarlem is. Dat maakt de locatie tot een onontdekte parel. Of liever gezegd: een ruwe, industriële diamant.



“Waarom je voor deze locatie moet kiezen?” Directeur Jules van Kampen hoeft er niet lang over na te denken. “Omdat we een goed en betaalbaar alternatief zijn voor Amsterdam. Omdat onze faciliteiten en services schaalbaar zijn naar elk budget. Omdat onze ligging perfect is én omdat we een enthousiast en eager team hebben. Allemaal kwaliteiten die belangrijk zijn voor eventplanners, denk ik.”


Elke ruimte een eigen karakter

Het enorme terrein is al imponerend genoeg; de afmetingen van de gebouwen van De Lichtfabriek doen daar nog een flinke schep bovenop. Eenmaal binnen val je van de ene verbazing in de andere. Ja, alles is rauw en industrieel en de 19e eeuw is nog overal voelbaar, maar toch heeft elke eventruimte ook een eigen karakter. Zo zijn het Ketelhuis + Ketelhuis Vide vooral uitnodigend, doet het Oliehuis heel intiem aan – ongeacht het 15 meter hoge plafond – en hangt er in de Accukamer een stoere vibe. Stap je daarna de Machinekamer of Ampère Studio binnen, waan je je plots in een modern kantoorgebouw. Overal wordt met licht, geluid en aankleding gespeeld met de uitstraling van de ruimten. Zo kan de imposante Turbinehal, op de juiste manier aangelicht, omgetoverd worden in een high end theater- of dinerzaal.

“Het fijne van deze locatie is dat het nét niet te groot en nét niet te klein is,” zegt Jules van Kampen. “Die omvang past dus goed bij het gemiddelde event van zo’n 200-250 mensen. Trouwens, grotere events tot 1500 gasten kunnen we hier ook heel goed ontvangen.” Rondlopend door de verschillende ruimten laat hij niet na om terloops nog meer voordelen van ‘zijn’ locatie te noemen: 250 gratis parkeerplaatsen en, o ja, je mag desgewenst je eigen suppliers voor catering en techniek meenemen. “Al pluggen we graag onze eigen preferred partners, hoor! Allemaal bedrijven die de ins & outs van deze oude en bijzondere locatie goed kennen.”


“Wat ook bijzonder is: als opdrachtgever heb je vaak de hele locatie voor jezelf. We gaan snel exclusief en hebben dan alle aandacht voor jou.”



Een cultureel/zakelijke hotspot

De Lichtfabriek heeft een rijke geschiedenis. Gebouwd aan het eind van de 19e eeuw heeft het pand tot 1960 gefungeerd als elektriciteitscentrale voor Haarlem. Al sinds 2000 is dit stuk industrieel erfgoed in gebruik als eventlocatie, zij het aanvankelijk vooral voor dancefeesten. In 2018 koos de nieuwe exploitant – Haarlemmerstroom Events BV – voor een andere invulling, met Jules van Kampen als nieuwe directeur aan het roer. Onder zijn leiding ontwikkelt De Lichtfabriek zich nu tot een culturele hotspot voor Haarlem en omstreken, die bovendien mooie zakelijke evenementen kan hosten.

De omslag gaat gepaard met een noodzakelijke kwaliteitsslag, er wordt dan ook volop geïnvesteerd. Bijvoorbeeld in de ‘hardware’: verschillende onderdelen van De Lichtfabriek zelf zijn inmiddels gerenoveerd. Nu staan de omliggende bebouwing en terreinen op de nominatie om te worden opgeknapt, als onderdeel van een revitalisatieplan voor het hele terrein.

Daarnaast wordt geïnvesteerd in het team van medewerkers, voor wie de zakelijke poot een nieuwe en mooie uitdaging betekent. “Eigenlijk zitten we weer in een startup-fase, met een klein en enthousiast team, dat eager is om er echt iets van te maken,” zegt Jules. “Wat ook bijzonder is: als opdrachtgever heb je vaak de hele locatie voor jezelf. We gaan snel exclusief en hebben dan alle aandacht voor jou.”





Opbouwen from scratch

Onderdeel van de kwaliteitsslag die De Lichtfabriek nu maakt, is de langtermijnstrategie voor sales & marketing die is ingezet. “We zijn aan het zaaien, zeg maar. Want onze naamsbekendheid kan nog beter. In de afgelopen jaren is er niet echt geïnvesteerd in sales & marketing; logisch, omdat men niet gericht was op de zakelijke markt. Nu zijn we heel bewust stappen aan het maken als zakelijke eventlocatie die interessant is voor zowel Haarlem, als Amsterdam en de rest van de Randstad.”

De strategie voor sales & marketing moest wel helemaal worden opgebouwd from scratch. Dus: een nieuwe website opzetten, mooie brochure uitbrengen, bouwen aan een database. En vooral veel mooie events organiseren. “Als iemand een succesvol event bij jou heeft gehad, gaat dat rondzingen. Je bent altijd zo goed als je laatste event.”

Jules steekt niet onder stoelen of banken dat hij zelf heel enthousiast is over deze plek en dat hij er alles aan wil doen om dat enthousiasme over te brengen. “Wat ik hier naartoe wil halen, zijn evenementen van niveau. Evenementen die impact hebben, op hun vakgebied én in Nederland. Het liefst zou ik ook meer internationale events hierheen halen. Of we daar al klaar voor zijn? Misschien nu nog niet, maar met elk event met een bepaalde statuur dat we mogen organiseren, kunnen we groeien. In ervaring, in service en in dienstverlening.”


Events met statuur

Ten tijde van het profiel-interview zijn ze bij De Lichtfabriek nog maar kort bezig met ‘zaaien’. En toch al met succes, steeds meer zakelijke opdrachtgevers weten de locatie te vinden, voor congressen, personeelsfeesten, kennisevents, sit-down dinners, productpresentaties, recepties. En ook de zo gewenste ‘events met statuur’ krijgen ze binnen, al mogen ze daar in de meeste gevallen niet mee naar buiten treden. Ach, dat is nou jammer. Of kunnen we toch een tipje van de sluier ….?

“Vooruit, zonder namedropping dan. Een grote Nederlandse financiële instelling heeft hier het – very high end – kerstdiner voor haar Raad van Bestuur georganiseerd. En een internationale creditcard company koos de Turbinehal als decor voor het special event voor hun beste klanten: een diner met een exclusief optreden van de gebroeders Jussen.”





Vertrouwensband

“De relatie tussen locatie en eventplanner is een vertrouwensband,” zegt Jules van Kampen. “De eventplanner komt naar jouw locatie om zijn of haar event beter te maken. Hoe kunnen wij als locatie er dan voor zorgen dat dat event een succes wordt en de gestelde doelen worden bereikt? Daarom vind ik het belangrijk dat we die doelen kennen, weten welke gasten er komen, wat men wil bereiken, waarom dit event überhaupt georganiseerd moet worden. Dat geldt zeker voor terugkerende events, omdat je daarin samen een verdiepingsslag kunt maken.”

In gesprek met potentiële opdrachtgevers zet het team van De Lichtfabriek in op het scheppen van die vertrouwensband. Niet alleen halen ze daarvoor alles uit de kast bij een site-visit (“voor het rode-lopergevoel”), ook polsen ze of een bijdrage aan de eventcontent misschien gewenst is. “Zoals bij een congres voor een unicorn-bedrijf – nee, geen bedrijfsnaam – met na afloop diner en feest. Zij huren de hele locatie daarvoor af. Vraagt hun eventmanager: hebben jullie nog leuke eventconcepten met licht? Wij sturen dan later allerlei voorbeelden en foto’s door, waar zij weer enthousiast van worden. Hoe leuk is het als je elkaar zó kunt inspireren, echt als een team kunt samenwerken? Dat is waar we naartoe willen: expertise bieden, naast een plek waar iemand kan landen met zijn event. En dat gaat verder dan: hoe groot moet de ruimte zijn en hoeveel mensen komen er?”


Ambitie

Hoe kijkt Jules van Kampen naar de toekomst? Welke ambities koestert hij voor De Lichtfabriek? “Vooral dat we een locatie van betekenis zijn, voor Haarlem en omgeving én voor groot-Amsterdam, en dat we veel evenementen van betekenis hierheen kunnen halen. Zowel zakelijk als cultureel. Een plek zijn waar mensen samenkomen om anderen te inspireren of geïnspireerd te raken. Dat is wat ik wil. Bovendien wil ik op termijn in de top 3 of top 5 van industriële locaties in Nederland staan.”

En kijkt hij stiekem al over de grens? “Dat wil ik wel, maar daarvoor is het nog beetje te vroeg. Ik vind het belangrijk om dingen stapje voor stapje te doen. Bovendien is er voor ons nog veel te halen in Nederland. Dus de internationale ambitie is er zeker, maar voorlopig is dat meer droom dan werkelijkheid.”


 


Duurzaam?

“Wij geloven heel erg in duurzame catering en werken met suppliers uit de buurt. Daarmee kun je veel van je CO2-uitstoot beperken. Wij werken zelf met vaste cateraars uit Haarlem en Amsterdam. En onze AV-leverancier zit letterlijk om de hoek.”

Jules van Kampen – directeur De Lichtfabriek


 

De vibe van de industriële locatie

“Een industriële locatie is als een dame met meerdere gezichten. Events zijn de smaakmakers van de locatie en andersom; ze beïnvloeden elkaar. De vibe van de locatie tilt het event naar een ander niveau. Tegelijkertijd geven events zelf meerwaarde aan de locatie. Bijvoorbeeld: de eerste keer dat ik hier een high end dinner meemaakte, zag ik iets ontstaan wat ik niet had verwacht. Door het sterke contrast vulden de ruimte en het event elkaar aan in thematiek en content. Dat is ook het mooie van een industriële locatie. Iedereen kan er iets anders in zien.”

Daan van de Kamp – tot 31 januari 2020 director sales & marketing


 

Tekst: Carla van Elst

253 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page