Barbara Hendrikx-Kalksma – Losberger De Boer


‘Ons hart gaat sneller kloppen van complexe uitdagingen’


Een bedrijf in beweging, zowel letterlijk als figuurlijk. Figuurlijk, omdat het bedrijf zich op alle vlakken doorontwikkelt na de fusie tussen Losberger en De Boer. Letterlijk, omdat het bouwen van tijdelijke ruimteoplossingen vaak een zeer complexe logistieke uitdaging blijkt. “Bij grote evenementen als KLM Open of Lowlands moeten veel leveranciers in korte tijd op dezelfde locatie zijn,” weet senior accountmanager Barbara Hendrikx-Kalksma uit ervaring. “En bij evenementen op een kleiner terrein komen weer heel andere uitdagingen kijken. Maar die complexe uitdagingen, van precies de juiste ruimteoplossing aanbieden tot een vlekkeloze op- en afbouw, dat is waar ons hart sneller van gaat kloppen.”




Barbara Hendrikx-Kalksma werkt al bijna twintig jaar voor Losberger De Boer, een van de grootste aanbieders van tijdelijke ruimteoplossingen ter wereld. Zij wordt nog elke dag getriggerd door het bedrijf; door de mooie producten en de aansprekende projecten die ze realiseren, maar vooral door de gedreven mensen die er werken en samen een hecht team vormen. “Teamwork is het allerleukste wat er is. Sparren met de klant en samen met het team een project gestalte geven, je kennis en expertise met elkaar delen; daar haal ik veel voldoening uit. Ik zou niet graag in mijn eentje willen werken, ik heb die club mensen om me heen nodig.”


Een fusie in 2017

Losberger en De Boer Structures werden in het begin van de vorige eeuw opgericht, de fusie tot het huidige Losberger De Boer dateert van 2017. Een match made in heaven, zou je kunnen zeggen, tussen twee internationaal opererende én complementaire bedrijven: de tentenproducent en de tentenverhuurder. Al was het geen geringe opgave om de twee te laten samensmelten tot één groot bedrijf, met zo’n 1300 medewerkers, dat wereldwijd opereert. “De cohesie was er, dus de fusie was geen enorme cultuurschok. Wel leren we nog steeds veel van elkaar. We hebben bijvoorbeeld overlappende netwerken, wat over en weer veel kansen biedt,” vertelt Barbara. “Omdat de oude bedrijfsnamen in de nieuwe naam zijn opgenomen, zijn we voor de klant goed vindbaar gebleven. Op de nieuwe gezamenlijke website, die in 2020 live gaat, kunnen we onze producten en diensten goed kenbaar maken. We hebben de afgelopen twee jaar snoeihard gewerkt aan de integratie van alle bedrijfssystemen en zijn daarin ver gevorderd. Het is nu een extra uitdaging om als grote groep daaraan nieuw elan te geven.”


Beweging in de portfolio

Losberger De Boer bedient twee markten: aan de ene kant de evenementenmarkt – van zakelijke bijeenkomsten, beurzen en congressen tot grote nationale en internationale sportevenementen – en aan de andere kant de langetermijntoepassingen voor tijdelijke ruimten, zoals opslag of werkruimten. Met de fusie heeft de Nederlandse tak de portfolio voor beide markten kunnen uitbreiden met een aantal structuren die nieuw zijn voor de Nederlandse markt. “Denk aan aluminium sneeuwlasthallen, daar waren onze Duitse collega’s gewoon verder in.” Tegelijk is er na de fusie in Nederland op salesgebied een wat strakkere scheiding aangebracht naar marktsegment. Wat inhoudt dat Barbara zich nu specifiek richt op de evenementenmarkt en haar collega Marc van Raaij uitsluitend bezig is met actieve sales voor de langetermijntoepassingen.

Het kenmerk ‘beweging’ vind je terug in het huidige portfolio van het bedrijf. Niet alleen in de vorm van voortdurend innoveren, ook in het continu streven naar verdere verduurzaming. “Onze zakelijke relaties vinden dat belangrijk en wij zelf ook. Als logistiek bedrijf kun je eigenlijk niet anders: hoe compacter je je materiaal op transport kunt krijgen, hoe minder uitstoot je genereert.”


Wij denken mee

Het aantal tentenleveranciers in Nederland is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Daarom legde De Boer zich zo’n tien jaar geleden al toe op de grotere, bijzondere en uitdagende projecten. Zij wilden meer kunnen bieden dan de reguliere aanbieder van aluhallen en punttenten; dus kwamen er meer specials in het assortiment zoals double- en triple-deckers of ronde tenten. Daarnaast specialiseerden ze zich in het meedenken met een opdrachtgever. “Niet ‘u vraagt en wij draaien’, maar doorvragen: waarvoor is deze tent nodig en waar komt hij te staan? Ons hart gaat sneller kloppen zodra er logistieke uitdagingen zijn. Een tent bouwen op een golfbaan tijdens KLM Open, in de Botlek op een ponton, of ergens waar je überhaupt niet kunt komen met je transport? Dát vinden wij echt leuk. Waar een ander twijfelt ‘kun je hier wel bouwen, op een sterk aflopend terrein?’, zeggen wij juist ‘daar bedenken wij een oplossing voor’; vooral als we weten dat die locatie voor onze opdrachtgever waarde toevoegt.” Het streven naar meedenken heeft als vanzelf geleid tot langjarige relaties met opdrachtgevers, vertelt Barbara. "Daar zijn we ook naar op zoek."



- "Natuurlijk is er weleens een quick win, maar we gaan voor de wederkerendheid. Dan kun je echt als een partner waarde toevoegen. Zoals bij TT Assen of KLM Open, sportevenementen waar we al jaren voor gevraagd worden en elke keer nét weer iets anders voor verzinnen." -



Dat gekke tentenvak

Altijd de logistieke uitdaging aangaan, daar heb je wel een gedreven team nodig. En dat hebben ze, bij Losberger De Boer. “Soms kom ik met iets simpels en dan reageren onze uitvoerders en tentbouwers met: oké, maar wanneer gaan we weer iets leuks doen? Ik ben echt enorm trots op de mensen die hier werken. Die allemaal gegrepen zijn door dit gekke tentenvak.”

Het is een vak waar geen opleiding voor bestaat. Je kunt het alleen leren door het te doen, training on the job. “Dat maakt het vrij intensief voor iedereen die hier komt werken. Alles is nieuw, je moet letterlijk alles leren. Maar als het vak je weet te pakken, laat het je niet meer los. Dat geldt voor ons allemaal, waar we ook werken in het bedrijf. Wat wij met elkaar leveren is een heel mooi en divers product. Maar eigenlijk is dat ondergeschikt aan hoe het tot stand komt: door de gezamenlijke inspanning van het team. In onze NPS-scores zien we dat onze opdrachtgevers ons daar ook het meest om waarderen.”


Sparren over ruimteoplossingen

Als je zoals Losberger De Boer kiest voor focus op een bepaalde type projecten, dan kan dat ook een bepaalde beeldvorming met zich meebrengen. Zoals: ‘zij doen alleen maar grote projecten’ of ‘ze zijn duur’. Barbara is hier volkomen transparant in: “Onze meerwaarde zit in de kwaliteit van ons materiaal en het sparren met de klant over de ruimteoplossing die het best past bij de kern van de behoefte. Daarnaast kunnen wij complexe opdrachten aan, die niet elke partij kan uitvoeren. Dus als kwaliteit en uitstraling belangrijk zijn, of als de logistiek een uitdaging vormt, dan is de kans groot dat onze kennis en ervaring goed van pas komt. Daar gaan we graag over in gesprek met potentiële opdrachtgevers. Als tijdens zo’n gesprek dan blijkt dat wij onze toegevoegde waarde niet tot zijn recht kunnen laten komen, dragen we zelf een andere partij aan.”

Dat zij in zo’n geval tijd stopt in een contact dat wellicht niet tot een opdracht gaat leiden, vindt ze geen enkel probleem. “Sterker nog, ik vind het wél een probleem als mensen op voorhand en op grond van onjuiste beeldvorming al zeggen dat ze ons níet bellen. Ik ga met iedereen graag in gesprek, dus ik hoop dat ook Genootschapsleden de telefoon pakken als ze willen sparren over tentoplossingen. Bel ons gewoon! Liever een keer te veel dan te weinig, want dat zou echt zonde zijn. Wij delen onze kennis graag, of daar een opdracht uit voortkomt of niet.”

Toekomst in het materiaal

Met de fusie net achter de rug zijn er de komende jaren geen grote veranderingen binnen de organisatie te verwachten. Wat wél voortdurend verandert, is het materiaal. De ontwikkeling daarvan is een ongoing proces, aangestuurd door de vraag uit markt. “Op dit moment zijn we bezig met een nieuw paviljoen, met name voor beurzen, congressen en zakelijke ontvangsten. Daar heeft men behoefte aan paviljoens die meer volume, meer (zijwand)hoogte en meer isolatie hebben en waar je meer gewicht aan AV- en andere techniek in kunt hangen. Dus eigenlijk een 2.0-versie, die minstens net zo snel te bouwen is.”

Daarnaast richt Losberger De Boer zich meer en meer op de niet-reguliere materialen voor high end toepassingen. “Dat wordt in Nederland gewaardeerd, maar ook internationaal, bijvoorbeeld voor grote sportevenementen. Zo hebben we eind augustus 2019 een contract binnengehaald voor 30.000 vierkante meter aan tijdelijke accommodaties bij de Olympische Spelen in Tokio in 2020. We zijn er allemaal heel trots op om met ons materiaal aanwezig te mogen zijn bij dit grootste sportevenement ter wereld.”


Barbara Hendrikx-Kalksma had na de Hotelschool – afstudeerrichting Personeel & Organisatie – geen concrete plannen. Als Alkmaarse kende ze uiteraard het familiebedrijf van De Boer, maar ze had eigenlijk geen idee wat het exact inhield. Ze begon er als projectmanager en stapte na vijf jaar over naar een salesfunctie. “Soms merk ik verbazing bij een klant: een vrouw die tenten komt verhuren? Dat vind ik het leukste hobbeltje om te nemen. Ik geniet erg van de beginfase van een project, de puzzel van: wat heb je nodig, wat heb je absoluut niet nodig, hoe kunnen we de vaste bebouwing integreren? En niet alleen voor zakelijke ontvangsten, ook voor sportevenementen als de Volvo Ocean Race of de Grand Départ. En natuurlijk ga ik altijd kijken als het geheel staat. Ook om te zien wat er de volgende keer nóg beter kan.”


Tekst: Carla van Elst

377 keer bekeken

De activiteiten van het Genootschap worden mede mogelijk gemaakt door de volgende Preferred Partners:

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon