De matchmakers van Blue Luna



Muziek is zijn grootste drijfveer. Muziek, en alles wat je daarmee kunt doen, vormt ook de solide basis van zijn bedrijf Blue Luna, een creatief artiestenbureau dat zich richt op de zakelijke eventmarkt. Blue Luna bestaat sinds 2005 en Wouter van Beek is er sinds 2018 directeur/eigenaar. De corebusiness van Blue Luna is matches maken tussen twee werelden: de wereld van artiesten en kunstenaars en de wereld van het bedrijfsleven. Verwacht van Blue Luna geen recht-toe-recht-aan artiestenboekingen, maar vernieuwende en verrassende acts en totaalconcepten.


Méér kunst, cultuur, artistieke producten en muziek brengen in de zakelijke en commerciële wereld en aan de andere kant méér commerciële mogelijkheden creëren voor artiesten. In a nutshell is dat de missie van Blue Luna. Het zakelijke event is daarvoor de perfecte plek, omdat de werelden van kunst en bedrijfsleven elkaar daar kunnen tegenkomen en versterken. “Elk (zakelijk) evenement heeft een doelstelling, waar alle onderdelen van dat event aan moeten bijdragen. Het unieke van de concepten van Blue Luna is dat wij dat doen met artiesten. Alle artiesten met wie wij werken staan open voor dat engagement en beseffen dat het tijdens een event niet altijd om hen draait, maar om de totaalinvulling.”

De baan waar alles samen viel

Wouter van Beek werd al tijdens zijn studie – Hbo Communicatie & Media in Groningen – getriggerd door wat er gebeurt als je kunst combineert met andere disciplines. “Ik was bijvoorbeeld betrokken bij een project waarbij kunstenaars en wetenschappers de vraag kregen voorgelegd: kunnen mensen vliegen? Daar deden ze dan beiden onderzoek naar en de uitkomsten voegden ze samen tot een performance. Die combinatie leverde hele verrassende antwoorden op.”

Na zijn studie organiseerde hij onder meer zakelijke events voor de Kamer van Koophandel, maar ook – in de weekenden, met vrienden – lokale festivals met focus op kunst en visual arts. “Ik kan me makkelijk inleven in allerlei doelgroepen, dus ik voelde me in beide werelden heel erg thuis. In die tijd tipte een muzikant uit mijn netwerk me over een vacature bij Blue Luna, toen nog het bedrijf van Willemijn van Hussen. Daar viel alles samen: de combinatie van muziek en een commerciële manier van denken, de verschillende muziekstijlen – klassiek naast bands als New Cool Collective, maar ook bijvoorbeeld top breakdance-acts en dj’s. En dat allemaal in de zakelijke evenementenwereld die ik al kende.”

Acts die verrassend zijn voor iedereen

Het is 2014 als Wouter bij Blue Luna start als creatief commercieel medewerker. Zijn taak: op basis van aanvragen van opdrachtgevers passende entertainmentprogramma’s maken voor het bedrijfsleven. In het begin bezoekt hij heel veel eventlocaties. “Daarbij ontdekte ik dat destijds veel bedrijfsevenementen op elkaar leken, omdat er qua muziek en entertainment veilige keuzes werden gemaakt. Heel begrijpelijk als je bedenkt dat een bedrijfsevenement vaak een enorm brede doelgroep moet aanspreken, zowel de oudere als de jongere medewerkers, met hele verschillende smaken.”

Wouter koos voor een andere benadering: werken met acts die totaal anders zijn dan anders en daardoor verrassend voor iedereen. Dus in plaats van de geijkte steltenlopers programmeerde hij bijvoorbeeld performers zoals Sign Jugglers. Ook de gebruikelijke achtergrond- en coverbands zette hij bij voorkeur ‘anders’ in. “Door een andere vorm of verschijning te kiezen, een andere technologie te gebruiken, verrassende combinaties en crossovers te maken. Maar ook door meer te focussen op het eigen repertoire van artiesten. Dat vond ik echt interessant, om op een andere manier naar entertainment te kijken en die ideeën te verwerken in vernieuwende voorstellen voor eventconcepten. Alleen door te vernieuwen kun je namelijk echt verrassen en raken.”


Van medewerker naar eigenaar

Wouter en Willemijn werken vier jaar nauw samen (“zij had veel meer verstand van klassieke muziek, ik van nieuwe muziek”), tot Willemijn in 2018 besluit te stoppen als eigenaar. “Zij zei: het liefst wil ik dat jij het bureau voortzet. Wat een mooi compliment was natuurlijk, maar ik heb er toch even over moeten denken. Ik was net verhuisd naar Zwolle, de overname van Blue Luna zou precies samenvallen met het verbouwen van mijn nieuwe huis, dus letterlijk alles zou op z’n kop staan. Maar ik wist al snel dat het toch het juiste moment was en dat ik er de energie voor had.”

Die energie kon hij goed gebruiken, want bij de overname (eind 2018) was de orderportefeuille voor november en december vol. Wouter draaide het bureau in zijn eentje, vol in het uitvoerende werk, samen met enkele vaste freelancers. Ook in 2019 bleef het druk. Weer met een goed gevulde orderportefeuille en verder met alle zaken die in zo’n eerste jaar na overname geregeld moeten worden: nieuwe website, huisstijl, ICT- en administratiesystemen. Gelukkig trad in dat jaar Léon Sloothaak aan als creatief commercieel medewerker. “We draaien het bureau nu met z’n tweeën, brainstormen samen over nieuwe concepten, schrijven allebei aan creatieve voorstellen, maken boekingen, sluiten contracten. Daarnaast doe ik wat meer aan het onderhouden van klantcontacten, Daar hadden we het eerste jaar helemaal geen tijd voor, dat begint nu weer te komen.”

Drie focuspunten in het aanbod

Wat is er veranderd sinds Wouter de leiding overnam? In elk geval de locatie: Blue Luna is nu gevestigd in het prachtige Dominicanenklooster in Zwolle. Daarnaast is de focus van het bedrijf wat verlegd; van een entertainmentbedrijf dat totaalconcepten maakt naar ‘creatief artiestenbureau’. “Dat betekent dat we nu drie focuspunten hebben. Eén: we maken nog altijd totaalconcepten. Waar we elke denkbare vorm van entertainment in kunnen verwerken: openingsact, vette coverband, authentieke artiesten, spoken word performers, videomapping, belevingen, wat je maar wilt. Wat we niet zelf in huis hebben, huren we in. Vaak maken we het totaalconcept in co-creatie met de klant, soms ook met de cateraar of de AV-leverancier. Twéé: we bieden openingsacts, voor congressen of bedrijven, zowel bestaande acts als openingsacts die we op maat maken. Dríe: we vertegenwoordigen een groep van ca. 40 acts en artiesten, waaronder bekende namen als Typhoon en Iris Hond, die je bij ons exclusief kunt boeken voor besloten bedrijfsevenementen. Daarin zijn we onderscheidend ten opzichte van andere artiestenbureaus; we werken met artiesten die een heel mooi product te bieden hebben, iets wat je echt nergens anders zult vinden. En elke boeking is maatwerk.”



Naast de ‘eigen’ artiesten beschikt Blue Luna over een uitgebreid netwerk van muzikanten, bands en andere artiesten waar ze mee samenwerken. Daarmee kunnen ze tevens gelegenheidsformaties maken: combinaties van artiesten uit de eigen ‘stal’ en mensen uit hun netwerk. Ook hebben ze een netwerk van productionele freelancers: eventproducers, regisseurs en stagemanagers. “Zeker nu het steeds drukker wordt, kunnen we niet meer bij elk event zelf aanwezig zijn en zetten we waar nodig een producer of stagemanager in, bijvoorbeeld voor de artiestenbegeleiding.”

Een artistieke vertaalslag

De aanvragen die Blue Luna binnenkrijgt, variëren van ‘wij willen graag die ene artiest of act uit jullie stal’ tot ‘dit wordt het event, wat kunnen jullie ons adviseren’? “In dat laatste geval boeken we zeker niet alleen maar artiesten die we zelf vertegenwoordigen, maar ook andere als wij denken dat zij beter passen bij het event. Natuurlijk spelen we in op trends en zijn we altijd alert op nieuwe bijzondere acts en artiesten waarmee we onszelf kunnen blijven vernieuwen en het bedrijfsleven kunnen blijven verrassen. De klant bepaalt de doelstelling van het event, daar maken wij vervolgens een artistieke vertaalslag van die past bij die specifieke setting en doelstelling. Bij zakelijke events komen de gasten voor het event en daar voegen wij een onderdeel aan toe; zoals een inspirational speech van Typhoon of een energieke openingsact. Dat is iets heel anders dan een concert organiseren waar iedereen speciaal voor die ene artiest komt. Wij kijken dus op een andere manier naar de invulling door een artiest dan in de publieks- of festivalwereld.”


En toen kwam de coronacrisis

Het profielinterview bij Blue Luna vond plaats in februari 2020, zeg maar: pre-corona. Toen de eventbranche daarna plotseling en noodgedwongen tot stilstand kwam, kregen bepaalde vragen en antwoorden een andere betekenis. Want hoe relevant is het te weten dat Wouter – gevraagd naar de toekomst – toen dacht over bedrijfsgroei, onder de voorwaarde dat hij altijd zelf als de creatief kon blijven werken?

Bijna voorspellende waarde kreeg onze gezamenlijke conclusie van destijds: hoe leuk het was om te zien dat, na de overname, het gevestigde bedrijf Blue Luna weer als pionier was gaan opereren. “Wij kunnen nieuwe dingen ontdekken en dat voelt goed. Meegaan in alle nieuwe mogelijkheden die zich aandienen,” zei Wouter daarover tijdens het interview.

Achteraf bezien bleek dat geen loze praat; zelfs in de coronacrisis zocht en vond Wouter nieuwe mogelijkheden. Samen met acht andere initiatiefnemers realiseerde hij binnen twee weken Ruimte om te Raken: een nieuw collectief dat met creatieve projecten blijft verbinden. Omdat dat ongelofelijk belangrijk is in een tijd waarin afstand houden van levensbelang is.

Daarnaast inspireerde de situatie Blue Luna tot een aantal nieuwe concepten en acts voor de ‘anderhalvemetersamenleving’. Van iPad-concerten tot graphic recorders en van online meetings tot digitale inspiratiepakketten.

“Tegen onze opdrachtgevers zeggen we: neem van ons aan dat je een artiest of act niet helemaal moet polijsten, maar juist een beetje vrij moet laten. Pas dan krijg je echt vernieuwende of verrassende optredens. Tegen artiesten zeggen we: in deze situatie draait het niet alleen om jou, maar om de totaalinvulling, laten we kijken hoe jij daarin het best kunt performen. Daar moeten beide partijen voor open staan.”

Waar ben je trots op?

“Wij hebben artiesten en acts die zo tof en uniek zijn, dat ik denk: dat moeten méér mensen zien. Zoals Tin men & the telephone, Koorbazen, Iris Hond, LED’s have a Ball of Typhoon. Die ga ik dan pitchen op allerlei plekken en als dat uiteindelijk een vet resultaat oplevert, ben ik heel trots. Mooie samenwerkingen maken met artiesten waar ik zelf fan van ben. Ik kan me niet voorstellen dat er iets is wat nóg leuker is.”

Tekst: Carla van Elst


172 keer bekeken

De activiteiten van het Genootschap worden mede mogelijk gemaakt door de volgende Preferred Partners:

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon