“De vraag naar online events wordt groter dan vóór corona”



Ze noemen zichzelf de dealers van de webinarmarkt en dat is niet helemaal een grapje. Want voor elke klant staat letterlijk hun hele studiocomplex ter beschikking. Van alle studioruimten inclusief techniek en personeel en alle software voor registratie, polls en Q&A’s, tot en met de visagie, de worstenbroodjes en de goedgevulde koelkast. En het liefste hebben ze dat de klant dat ook echt allemaal gebruikt. “Je krijgt bij ons alles wat we in huis hebben. Omdat we daarmee het mooiste en gaafste online webinar voor jou kunnen maken. Heb je dat eenmaal ervaren, kun je niet meer zonder. Dan moet je wel bij ons terugkomen.”


Ja, aan zelfverzekerdheid en overtuigingskracht ontbreekt het de drie eigenaren van de gelieerde bedrijven Quizzzit en Q Broadcasting niet. Maurice Meijer, Pim Bertens en Mitchell Janssen zijn gepast trots op wat ze met deze bedrijven kunnen realiseren, zelfs in corona-tijd. Quizzen op maat voor de zakelijke markt, zowel als entertainment óf als inhoudelijk onderdeel van een corporate event; online events zoals webinars, webcasts en livestreams; complete televisieprogramma’s. Dat alles geproduceerd in en uitgezonden vanuit hun nieuwste studiocomplex in Udenhout. September 2020 betrokken ze deze warme, gastvrije en Brabants gezellige locatie, met vier studio’s, voorzien van de allernieuwste opname- en streamingtechniek en gerund door deskundig personeel. Maart 2021 traden ze toe als Preferred Partner bij het Genootschap voor Eventmanagers.


Een rondleiding

Wie hier binnenkomt, voelt zich thuis en dat is precies de bedoeling. Waar de meeste studiobedrijven een strakke en zakelijke uitstraling hebben, streven ze in Udenhout naar een huiselijke sfeer. Omdat televisie maken voor een belangrijk deel bestaat uit wachten op het moment suprême van de opname, zeggen de bedrijfseigenaren, en dat kun je beter in een prettige omgeving doen. Vandaar de warme ontvangstruimte, met prettig licht, muziekje erbij en eten & drinken, waar de gasten kunnen ontspannen voor en na de uitzending.

Dezelfde ontspannen uitstraling hebben ook de studio’s, die met zorg zijn ingericht en met behulp van de professionele lichtplannen in elke gewenste sfeer kunnen worden uitgelicht. Geen stoet aan cameramensen, maar camera’s die door één persoon op afstand vanuit een regiekamer worden bediend. In de grootste studio kan zowel een huiskamer- als talkshowsetting worden neergezet, het ombouwen kost een half uurtje. Eigenlijk zijn alle studioruimten multi-inzetbaar en worden ze ook vaak in combinatie gebruikt. Bijvoorbeeld: door een webinar vanuit de talkshow-studio even te onderbreken met een Zumba-les vanuit de naastgelegen green screen studio.



Een geinig bedrijf met mogelijkheden

Hoe komen deze mannen – vanuit totaal verschillende achtergronden; zie de kaders onderaan – terecht in de wereld van quizzen, online events en televisie? Het verhaal start met Maurice Meijer die voor zijn amateurvoetbalclub zijn eerste quiz organiseert en zo ontdekt dat hij quizzen maken heel leuk vindt. Zou zoiets te vermarkten zijn? “Bij de Kamer van Koophandel zeiden ze: quizbedrijf? Nooit van gehoord. Da’s een goed teken, dacht ik. In 2008 ben ik begonnen, low profile, quizzen organiseren voor lokale opdrachtgevers, op pad met een beamer, een scherm en een geluidssetje.”

Maurice wil groter gaan opereren, meer de zakelijke markt opzoeken en begint in 2016 opnieuw, onder een nieuwe naam: Quizzzit. Via Mitchell Janssen, die bij dezelfde club voetbalt, ontmoet hij Pim Bertens die een groot eigen vermogen heeft én een enorm netwerk. Pim en Mitchell zijn getriggerd door Maurice’ verhaal, vinden Quizzzit een ‘geinig’ bedrijf met mogelijkheden. Pim: “Ik heb veel connecties in Hilversum, ken veel regisseurs. Met die regisseurs zijn we echt entertainment gaan maken, want dat was wat Quizzzit tot dan toe ontbeerde: het netwerk om het groter en professioneler te maken.”


Quizzzit groeit, professionaliseert en ontwikkelt zich in Nederland tot marktleider op het gebied van live quizzen op locatie voor de zakelijke markt. Ze zijn ook succesvol in vijf andere landen, waaronder Portugal en Mexico. Dat alles eindigt abrupt in maart 2020, als corona zijn lelijke kop opsteekt en Quizzzit al haar opdrachten voor de rest van het jaar gecanceld ziet. De drie eigenaren realiseren zich dat ze online verder moeten. Ze beginnen simpel, online quizzen voor bedrijven, opgenomen met één camera voor een klein green screen, en groeien vervolgens mee met de klantvraag. Video-inbellen tijdens quizzen? Oké, meer apparatuur en groter pand. Ook webinars verzorgen? Oké, maar vanuit een nieuw bedrijf: Q Broadcasting. Alle drie hebben ze geen ervaring met studiowerk maken, maar opnieuw levert het netwerk van Pim uitkomst. Daar vinden ze de juiste professionals met wie ze het studiocomplex in Udenhout inrichten.


'... omdat het thuiswerken niet stopt na corona, zullen werkgevers behoefte hebben en houden aan nieuwe wegen om hun mensen te verbinden en te informeren.'


Te onderscheiden in de wildgroei

Vanaf het begin zijn de studio’s een succes. In december 2020 maken ze bijvoorbeeld 82 shows in drie weken tijd. Dat heeft uiteraard te maken met de grote vraag op dat moment, maar ook met de kwaliteit van hun aanbod. Maurice: “Bedrijven wilden op dat moment toch iets doen en een eindejaarsuitje zat er niet in, maar een online quiz kon wél.” “Bovendien,” gaat Pim verder, “was er door corona een wildgroei aan quizbedrijven en streaming studio’s ontstaan. Daar zaten professionele AV-bedrijven bij, maar ook partijen die met een webcam vanuit huis opereerden. Wij onderscheidden ons door vanuit zo’n professionele studio en met beveiligde eigen streams te werken. Daarmee konden wij ook de markt voor grotere bedrijven bedienen.”

De aandacht vanuit de zakelijke markt blijkt blijvend. In de week waarin we het interview voor dit profiel hebben, medio mei 2021, staan er 10 webinars op het programma en zijn er dagelijks aanvragen voor (bedrijfs)quizzen. Ook de gevestigde tv-stations zijn geïnteresseerd. “Voor RTL Z en RTL 7 gaan we binnenkort een pilot opnemen. TALPA is langs geweest om te zien wat we hier doen. Wij zijn natuurlijk heel onconventioneel, kunnen op een relatief goedkope manier televisie maken en dat vinden ze interessant,” aldus Pim.


Klantgerichtheid, all-in prijzen en hoge kwaliteit

Wat heeft deze Preferred Partner, naast een mooi product voor de zakelijke evenementenmarkt, de leden van het Genootschap nog meer te bieden? Drie verkoopargumenten: klantgerichtheid, all-in prijzen en hoge kwaliteit.

“Natuurlijk zeggen veel bedrijven ‘we zijn flexibel en klantgericht’,” zegt Maurice, “maar dat zijn lege termen. Die moet je waarmaken. Dat doen wij door altijd onze afspraken na te komen, altijd de telefoon te beantwoorden of direct terug te bellen en snel op mails te reageren. Vraagt iemand op woensdag ‘kan ik vóór vrijdag de offerte krijgen?’, dan is het antwoord ‘ja, want die heb je al over een uur’. Wil je op het laatst nog een quizonderdeel aanpassen? Ja, dat kan altijd en kost zelfs niets extra’s.”

Want die all-in prijs is een strategische keuze. Wie hier een opname boekt, boekt in feite alles, het hele gebouw. De studio is op dat tijdstip voor jou, je kunt gebruikmaken van alle ruimten, alle systemen, alle software, alle techniek en alle personele ondersteuning. Alles om voor jou het beste of mooiste online event te maken. Bovendien heb je daardoor, niet onbelangrijk, nooit onverwachte of bijkomende kosten.

Op de kwaliteit van de technische apparatuur is bepaald niet bezuinigd. In de centrale technische ruimte – het kloppend hart van het bedrijf – staat voor een vermogen aan ICT-apparatuur, die via 7 kilometer kabel verbonden is met de regie- en opnameruimten. Continuïteit is belangrijk, dus wordt er gewerkt met een UPS-systeem, voor als de stroom onverwachts uitvalt, en met drie back-up internetlijnen. Die lijnen zijn adaptief, er wordt voortdurend volautomatisch geschakeld naar de lijn met de beste kwaliteit. In de twee regieruimten staan hardware schakelkasten, waardoor storingen feitelijk zijn uitgesloten. De 4K camera’s, tot slot, leveren de best mogelijk beeldkwaliteit.



Online vraag wordt groter

De toegenomen vraag naar online events heeft Q Broadcasting en Quizzzit respectievelijk doen ontstaan en doen groeien. Vandaar de afsluitende vraag: wat doen jullie straks, ná corona? De eigenaren benadrukken dat zij gaan voor continuïteit; online was en is voor hen geen tijdelijk avontuur. Maar dat de vraag naar online zal veranderen, staat voor hen wel vast. Zo staan hun quizmasters al te trappelen om weer de zalen in te trekken, zodra dat veilig kan. Ook het aandeel pure entertainment-events en feestelijke bijeenkomsten zal verdwijnen uit de online vraag. Wat wel minder wordt maar niet verdwijnt, is de vraag naar online informatieve bijeenkomsten. Want de markt heeft geleerd dat je events als webinars of personeelstrainingen online vaker kunt organiseren, met een groter bereik, tegen lagere kosten.

Tot slot, omdat het thuiswerken niet stopt na corona, zullen werkgevers behoefte hebben en houden aan nieuwe wegen om hun mensen te verbinden en te informeren. Heel handig daarvoor is de maandelijkse online update: een bedrijfsuitzending met het laatste nieuws, een videoboodschap van de directie, klanten aan het woord, voorstellen van nieuwe medewerkers et cetera. “Al met al zal de vraag naar online groter zijn dan vóór corona. De trend was al ingezet, maar heeft een enorme versnelling gekregen. Mensen hebben gedwongen geleerd dat het kan.”


Na de MTS – bouwkunde, civiele techniek, weg- en waterbouw – gaat Maurice Meijer in 1997 aan de slag bij Rijkswaterstaat (RWS). Bij RWS maakt hij ook zijn eerste ‘spel’: een bordspel dat gebruikt kan worden tijdens cursussen Systeemgerichte Contractbeheersing. In 2008 start hij een kleinschalig quizbedrijf, dat in 2016 wordt opgevolgd door het grotere Quizzzit. Samen met twee compagnons richt hij in 2020 daarnaast Q Broadcasting op. Maurice is degene die het meest bezig is met de entertainmentpoot en de quizzen voor (met name) de zakelijke markt. Ontwikkelt in samenwerking met de klant vragenlijsten, maar ook series interactieve stellingen waarmee de mening van de online eventbezoekers kan worden gepeild. “Ik ben van het operationele stuk, de sales en het mensen enthousiasmeren. Daar ligt mijn kracht.”

Al op jonge leeftijd voelt Pim Bertens zich thuis in de financiële wereld. Gaat al met 17 jaar werken bij Amsterdam Option Traders, richt in 2000 met drie kompanen BinckBank op. De verkoop van Binckbank, vijf jaar later, maakt hem in één klap miljonair. “We hadden 600 man in dienst, maar waren meer aan het besturen dan lekker aan het ondernemen.” Lekker ondernemen doet hij het liefst, bij voorkeur met bedrijven in de opbouwfase. In de daaropvolgende jaren investeert Pim in verschillende bedrijven, die één ding gemeen hebben: ze doen de dingen die hij leuk vindt. Dat geldt zeker voor Quizzzit en Q Broadcasting. “Deze zomer maken we een pilot voor een financieel programma voor RTL. Ik heb het format daarvoor geschreven, omdat ik een goed financieel programma op tv mis.”

Mitchell Janssen studeert Bedrijfskunde MER aan Avans Hogeschool en start zijn carrière bij Premium Inc.: een Nederlands, internationaal georiënteerd schoenen- en kledingbedrijf. Inmiddels is hij samen met Maurice en Pim eigenaar van Quizzzit en Q Broadcasting. Hij is daar onder meer verantwoordelijk voor de financiën, organisatie en marketing. “Mensen zijn soms te snel tevreden. Dan kiezen ze puur op prijs voor een kwalitatief minder aanbod, omdat ze niet weten hoe het óók zou kunnen.”

Tekst: Carla van Elst Beeld: Q Broadcasting

142 keer bekeken