top of page

Sandra van den Hurk - Claus Park Collection

Een event-driehoek in het groen

Kennismaken met Claus Park Collection



Hoe zorg je dat mensen jouw locatie echt zien? Eenvoudig, door ze letterlijk over de drempel te laten stappen. Die taak nam Sandra van den Hurk op zich toen zij in 2017 aantrad als sales manager events bij Claus Park Collection. “Ik nodig mensen graag uit voor een lunch, bij voorkeur mét een rondleiding. Daar ben ik heel transparant in: heel leuk als je komt lunchen, maar ik wil je ook ons hele product laten zien. Bovendien stel ik je mening op prijs, dus ik hoop dat je mij na afloop wilt vertellen wat je ervan vindt.”


Je zou zeggen dat de naam van deze 50-jarige locatie inmiddels bekend genoeg is in eventland. En dat is het ook, ware het niet dat veel mensen eigenlijk niet precies weten wat zich achter de gevel van Claus allemaal bevindt en ook niet dat het hier letterlijk gaat om een ‘collectie’ van drie samenhangende evenementenlocaties, gesitueerd in het groene Haarlemmermeerse bos.


Toen drie locaties, nu één drie-eenheid

Even terug naar het begin. In 1969 opende de familie Claus de eerste Claus-vestiging: Haarlem Bowling. Hier kon je bowlen én dineren én uitgaan, wat voor Nederland een compleet nieuw horeca- en uitgaansconcept was. In de jaren erna volgden nog twee vestigingen, in Alkmaar (1980) en Hoofddorp (1991), waarvan Hoofddorp in 1997 werd verkozen tot 's werelds beste bowlingcentrum. In 1998 brandde de Alkmaarse vestiging af, waarna Leo en Rick Claus besloten om de Haarlemse vestiging te verkopen en zich geheel toe te leggen op het optimaliseren van de vestiging in Hoofddorp. Anno 2019 heb je hier de keuze uit drie locaties, elk met een eigen uniek karakter.


Ten eerste Claus: ooit een monumentale boerderij, waarvan het woongedeelte, de stallen en binnenplaatsen geheel zijn omgetoverd tot moderne en stijlvolle eventruimten met elk een eigen look & feel. Aan de andere kant van het grote – en gratis! – parkeerterrein ligt het Courtyard by Marriott hotel, dat sinds de opening van de tweede toren (2019) beschikt over 260 hotelkamers, maar ook over een strak ingericht auditorium, 9 vergader- en congresruimten en een prachtige binnentuin mét jeu-de-boules-baan. Aan het even verderop gelegen meer ligt tot slot het intieme paviljoen Papa’s Beach House, waar je weer in een compleet andere wereld stapt. “Dat die drie onderdelen samen een drie-eenheid zijn en alle drie behoren tot de Claus Park Collection, dat weten veel mensen niet,” zegt Sandra van den Hurk. “In deze driehoek in het groen, met heel veel synergie tussen de verschillende locaties, kunnen we alle eventmogelijkheden bieden, tot meerdaagse evenementen aan toe. Een groot voordeel van Claus Park Collection is dat je één aanspreekpunt hebt voor afspraken, contacten, administratie en facturatie.”


Nieuwe doelgroepen aanspreken

Tussen Sandra van den Hurk en Claus bestaat een langjarige verbinding. Direct na de middelbare school begon ze met werken bij Claus in Haarlem; eerst in de bediening, later als receptioniste en restaurantmanager. Ambitieus was ze toen al, dus volgde ze naast haar werk NIMA-opleidingen, werd uiteindelijk food & beverage manager én de eerste vrouw in het managementteam. Na 7 jaar begon de ambitie opnieuw te kriebelen. Ze vertrok bij Claus en ging op verschillende plekken nieuwe uitdagingen aan, bij horecalocaties en in de cateringwereld. Mooie bedrijven en fijne functies, maar wéér ging het na verloop van tijd kriebelen. Ze wilde meer: méér haar stempel drukken op een bedrijf, graag weer ergens MT-lid zijn en haar eigen team aansturen. Precies in die periode belde Leo Claus: we hebben hier iemand zoals jij nodig. Lang verhaal kort, in 2017 was ze weer terug, nu als sales manager events.

“Op dat moment was de eventafdeling toe aan verandering. De concepten waar we mee werken zijn aangepast naar meer zakelijk en we zijn andere doelgroepen gaan aanspreken. We deden het van oudsher al heel goed bij het midden- en kleinbedrijf, met name uit de regio. Maar we wilden ook de grote en landelijk opererende bedrijven overtuigen van ons product. Ze laten zien dat je hier heel goed zakelijke congressen en evenementen kunt houden, dat ons product en de professionaliteit van het team daar helemaal op aansluiten. Een voorbeeld is Koninklijke BAM Groep; zij zochten in 2018 voor hun jaarlijkse Collaboration Day een eventlocatie in Amsterdam, maar kozen na onze pitch toch voor Claus. En in 2019 kwamen ze opnieuw bij ons; het thema was toen ‘Inclusiviteit’ waar wij op aansloten met aankleding van de zalen, culinair concept, styling van de medewerkers et cetera.”


Continu ontwikkelen

Claus is trots op zijn roots. Het is nog altijd het familiebedrijf – de derde generatie is inmiddels aangetreden – dat al 50 jaar mensen samenbrengt voor unieke en onvergetelijke hospitality-ervaringen. Dat doen ze met steeds nieuwe concepten en arrangementen, maar ook met hun jarenlange succesnummers. “Wat we nog altijd omarmen, zijn de personeelsfeesten. Mensen associëren ons daar vaak mee. Natuurlijk zijn onze huidige personeelsfeesten helemaal van deze tijd. Met styling, foodconcepten en culinaire gimmicks, uitgevoerd door onze fantastische executive chef-kok Ivar Kronenburg. Veel grote bedrijven kiezen voor een event-combinatie: eerst een congres en dan het dak eraf tijdens een feest en overnachten in het hotel. Een ander voorbeeld is de provincie Noord-Holland die al hun events over Circulaire Economie hier organiseert. Wij sluiten op dat thema aan met een passend culinair concept.”

De viering van het 50-jarig jubileum in 2019 is bescheiden. Vooral omdat Claus eigenlijk niet zo bezig is met terugblikken, maar meer met nieuwe concepten ontwikkelen en investeren in het bedrijf. “Dat is altijd zo geweest, in de hele bedrijfsgeschiedenis zie je die doorontwikkeling. Overal goed over nadenken, wel voorop willen lopen, maar ook bescheiden zijn. Dat zal de komende jaren niet anders worden. In het jubileumjaar gaan we bijvoorbeeld weer investeren in Claus: in het achterste deel wat nog niet gerestyled is, wordt een nieuw restaurant gerealiseerd met 75 tot 80 zitplaatsen en een mooie glazen pui. Die ruimte kan ik daarna ook inzetten als breakroom bij grote congressen. Andere plannen? Er wordt nagedacht over de ontwikkeling van een boetiekhostel in de regio, maar ook over expansie naar andere regio’s. Een nieuw hotel of Barraca-restaurant op een andere locatie; wie weet?”


 

“Als salesmanager kun je het allemaal mooi vertellen, maar het feit dat we heel veel repeat business hebben, óók van grote opdrachtgevers , is veelzeggender.”


 


Voor Sandra heeft de continue ontwikkeling van het bedrijf alles te maken met het feit dat er steeds een next generation instapt bij Claus. “Daardoor maken ze vaak de juiste stap op het juiste moment. Neem restaurant Barraca, dat werd in 2015 geopend en nu zit het elke avond vol. Élke avond minimaal 200 gasten, die van heinde en ver komen, omdat het concept zo waanzinnig goed is. Ook vandaag de dag hebben we op een aantal sleutelposities weer jonge en hoogopgeleide mensen zitten. Die zetten die ontwikkeling wel voort.”


Preferred Partnership = connectie maken

Toen Sandra aantrad als sales manager events, wilde ze graag Preferred Partner worden bij het Genootschap voor Eventmanagers. “Omdat daar voor ons een hele mooie doelgroep zit en wij met Claus Park Collection klaar waren voor meer corporate bezoek.” Het liefst zou ze alle leden persoonlijk uitnodigen om de locatie zelf te komen bekijken. Dan zou ze meteen kunnen vragen wat zij nu belangrijk vinden bij de keuze voor een eventlocatie, waar zij behoefte aan hebben. “Want er zit zoveel kennis bij het Genootschap; zoveel leden die jarenlange ervaring hebben. Daar kan ik veel van leren.”

Daarom ziet Sandra het Preferred Partnership vooral als een kans om connecties te maken en kennis te delen. “Ik geloof sowieso niet in harde sales, maar hier zou dat totaal niet werken. Het gaat om de connectie, om écht contact maken met elkaar. Dat doe ik onder meer door met de eventmanagers te praten over hun vak, over trends in de markt en over wat hun wensen daarbij zijn. Maar soms ook over het leven zelf. Want veel eventmanagers hebben een gezin naast een drukke baan, staan te stralen op hun evenement terwijl ze ’s avonds gewoon weer huiswerk nakijken. Dat moet ik ook, fulltime werken én je gezin runnen, daarom is het leuk en logisch om dat ook met elkaar te delen. Ik geniet daarvan. Tegelijk maak je zo écht contact, weet je meer van elkaar, begrijp je elkaar beter. Connectie is in deze tijd heel belangrijk. Als de connectie er is, dan betaalt zich dat altijd uit. Soms omdat je een opdracht binnenhaalt, soms in de vorm van ambassadeurschap. Dat iemand heel enthousiast vertelt hoe verrassend goed het hier was of hoe professioneel hij hier is ontvangen. En degene die dat hoort, vertelt het weer aan een volgende. Dat hebben we nodig.”


 

Waar ben je het meest trots op?

“Op de 200 mensen die in dienst zijn bij Claus Park Collection en op hun enorme bereidheid om de bezoeker compleet te verzorgen en te ontzorgen. Of je hier nu een event organiseert, een kamer boekt, komt eten of bowlen; elke afdeling biedt jou hetzelfde gigantische gevoel van gastvrijheid. Die gastvrijheid geldt trouwens ook voor alle toeleveranciers die hier komen. Wij bieden een heel goed product, maar als iemand toch liever met zijn eigen vertrouwde cateraar of decoratiebedrijf wil werken, dan ontvangen we die partijen net zo gastvrij.”


 

Claus Park Collection is lid van het Convention Bureau Event Park Amsterdam. Dit bureau werd eind 2018 opgericht om de gemeente Haarlemmermeer te promoten als onbekende maar unieke MICE-regio. “Zij hanteren de payoff ‘beschikbaar, bereikbaar, betaalbaar’ en daar sta ik voor 100% achter. Want wij zitten 15 minuten van Schiphol en Amsterdam, midden in het groen én je kunt bij ons gratis parkeren.”

 


Tekst: Carla van Elst

585 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page