top of page

Het best bewaarde geheim van Brabant

Omringd door het Brabantse land, onder de rook van Den Bosch, aan de rivier de Dommel, ligt De Ruwenberg Hotel|Meeting|Events. Op een veertien hectare groot landgoed, waar de oprijlaan je voert naar een middeleeuws kasteeltje. Een groot Atrium verbindt het kasteel met het achtergelegen grote en moderne conferentiecentrum met vier vleugels.


Marieke Teunissen, senior accountmanager sales, De Ruwenberg


Bij De Ruwenberg vind je alles onder één dak: zalen, hotelkamers, restaurant, wellness- en sportfaciliteiten. Alles wat je nodig hebt voor één- of meerdaagse meetings, vergaderingen, conferenties. Gesitueerd op een prachtig onderhouden landgoed, waar elke vergaderzaal op uitkijkt. De terrassen bij elke vleugel en het mooie omliggende groen nodigen uit om naar buiten te stappen. Bijvoorbeeld voor een koffiebreak met weids uitzicht, of om al wandelend een one-on-one coachingsgesprek te voeren. In de tuinen van het landgoed worden ook teambuildingsactiviteiten georganiseerd, zoals schapen drijven, dronevliegen of boogschieten. Je kunt hier zelfs in een bootje stappen en naar het nabijgelegen kasteel Maurick of de Bossche binnenstad varen. Zouden er bedrijven zijn die níet voor zo’n idyllische vergaderomgeving vallen?

De perfecte locatie ligt niet altijd in de Randstad

Ja, die bedrijven zijn er, gek genoeg. En nog gekker, dat heeft dan vaak te maken met de ligging van De Ruwenberg. Want hoe mooi en landelijk ook, het is Brabant en geen Randstad. Toch missen die bedrijven daardoor veel, zegt senior accountmanager Marieke Teunissen. “In Nederland zijn zoveel perfecte locaties om mooie evenementen neer te zetten. Die worden niet benut als mensen geneigd zijn te kiezen voor wat ze kennen. Maar voor wie breder kijkt en zich realiseert dat de perfecte locatie niet altijd in de Randstad hoeft te liggen, heeft Nederland zoveel meer te bieden.”

Voor wie denkt dat Brabant toch wel ‘heel ver’ is: dat beeld moet hoognodig worden bijgesteld. Met de auto vanuit de Randstad is De Ruwenberg binnen het uur bereikbaar. Ook de vliegvelden Schiphol, Düsseldorf en Brussel liggen op een klein uur rijden, Eindhoven Airport zelfs maar op een half uur.

Gelukkig weten steeds meer potentiële opdrachtgevers de locatie te vinden, niet in de laatste plaats omdat De Ruwenberg flink inzet op onder meer online marketing. “Het is een uitdaging om als individueel hotel je eigen naamsbekendheid te creëren,” zegt Marieke daarover. “Wij horen niet bij een grote keten en zijn voor onze marketing dus geheel aangewezen op eigen kracht. Én op onze ambassadeurs, ofwel onze gasten die vaker komen en ons graag bij anderen aanbevelen. Hoewel sommige van hen ook zeggen: voor ons is het wel fijn als jullie het best bewaarde geheim van Brabant blijven!”


Gastgerichtheid

Het conferentiecentrum omvat 40 zalen – voor groepen van 2 tot 450 personen – en 196 hotelkamers. Ten tijde van het profiel-interview zijn er verschillende bijeenkomsten gaande en meer dan 300 gasten in huis. Daar zie of merk je dus vrijwel niets van, het hele gebouw straalt een prettige rust uit. Dat heeft alles te maken met het gevleugelde ontwerp van het gebouw, vertelt Marieke Teunissen. “Omdat groepen in verschillende vleugels worden ondergebracht, zijn we wel een grote locatie, maar kunnen we overal kleinschaligheid creëren. Bovendien kun je als opdrachtgever je bijeenkomst personaliseren, door één of meer vleugels helemaal af te huren en die te voorzien van je eigen look & feel. In drie van de vier vleugels heb je, naast de plenaire zalen, subzalen en lounges op de begane grond, ook de beschikking over hotelkamers op de verdieping. Wat ideaal is als je maximale geheimhouding nodig hebt tijdens jouw meeting.”

De gastgerichtheid bij De Ruwenberg is een van hun belangrijkste kenmerken. Dat zie je bijvoorbeeld aan het food & beverage aanbod in de lounges in elke vleugel. Daar staan de hele dag koffie, thee en water klaar voor de gasten, plus gevarieerde tussendoortjes. “Zowel gezonde als lekkere snacks; denk aan koekjes, maar ook fruit, noten, gezonde chips, crudités. Onze gasten – zowel nationaal als internationaal – hebben soms speciale wensen waar we zo goed mogelijk op inspelen. We proberen steeds weer iets nieuws en verrassends te bedenken.”

Veel repeat business

Welke type zakelijke gast kiest voor De Ruwenberg? Tijdens ons bezoek zien we op het overzichtsbord in het Atrium zowel namen van grote landelijke corporates als van kleinere lokale ondernemingen, en van non-profit organisaties tot overheidsinstellingen en sportclubs. Daaronder opvallend veel internationale namen. “De internationale gasten vliegen meestal in van zondag op maandag. Zij worden opgehaald van Schiphol, Düsseldorf of Brussel door onze eigen pick-up service; die hebben we opgezet om een verblijf bij ons zo aantrekkelijk mogelijk te maken.”

Zoals gezegd heeft De Ruwenberg veel repeat business. “Ik schat dat zo’n 80% meer dan eens terugkeert. Dat heeft te maken met het totaalplaatje van ligging, prima faciliteiten en lekker eten. Maar ook met onze hospitality die mensen heel erg waarderen, dat blijkt bij elke evaluatie. Het warme onthaal, dat niets ons te veel is, dat we daarin net een stapje extra doen. En dat geldt voor alle facetten van het bedrijf, van receptie tot housekeeping en van reservering tot restaurant. Zelf ben je je er vaak niet eens bewust van, hospitality is onze natuurlijke houding. Maar als ik tijdens een evaluatie vraag hoe een bijeenkomst is verlopen, hoor ik steeds weer: jullie zijn zo ongekend dienstverlenend. Dat is wel iets waar we trots op zijn.”



Relatiemanagement = ambassadeurs creëren

Voor Marieke Teunissen is ‘relatiemanagement’ een van de krachtigste marketinginstrumenten. Zij is ervan overtuigd dat het opbouwen en onderhouden van een echte persoonlijke band ervoor zorgt dat relaties niet alleen vaak terugkeren, maar ook ambassadeur worden van de locatie. Zij kiest bewust voor 1-op-1 relatiemanagement, in plaats van relatie-evenementen voor grotere groepen. “Individuele aandacht, vanuit oprechte persoonlijke belangstelling, is vele malen effectiever. Daarom bel ik regelmatig met onze vaste relaties en ga ik ook minstens één keer per jaar bij ze langs; mét Bossche bollen, altijd welkom! Ook zorg ik door het jaar heen voor meerdere contactmomenten met onze relaties. Dat kan op diverse locaties plaatsvinden: bij ons of bij hun eigen bedrijf of elders. Zo nodig ik bijvoorbeeld regelmatig relaties uit; voor een etentje, maar ook voor bijeenkomsten van het Genootschap. De inhoudelijke workshops van INSPIRE bijvoorbeeld, over nieuwe ontwikkelingen in het vak, zijn heel leuk om aan te bieden. De kennis die je daar samen opdoet, kun je dan bij een volgende bijeenkomst hier in praktijk brengen.”

Groepsbijeenkomsten lijken misschien efficiënter, maar dat zijn ze niet, volgens Marieke. Vooral omdat ze dan steeds haar aandacht moet verdelen en dus niet echt kan focussen op één klant. Iets wat ze graag en met overgave doet: “Straks ontvang ik bijvoorbeeld iemand voor een site-visit en rondleiding. Dan zorg ik dat er ook een bootje met een picknickmand klaar ligt en gaan we een stukje varen. Zo heb ik alle tijd voor die ene klant, die meteen weet waarom wij het best bewaarde geheim van Brabant zijn.”

Verdere professionalisering

Wat is de volgende stap voor De Ruwenberg? Daar hoeft Marieke Teunissen niet lang over na te denken: vooral op deze voet doorgaan. “We doen het heel goed, met een goede bezettingsgraad en mooie evenementen. Natuurlijk is het altijd goed om zo nu en dan te bezien of er verdere verbeteringen mogelijk zijn. Kunnen we bijvoorbeeld op onderdelen misschien nog efficiënter werken? Uiteraard besteden we jaarlijks veel aandacht aan het pand zelf; onderhoud en renovatie van onderdelen vormen een ongoing proces. Daarnaast denken we over een goede invulling van de zomermaanden. Welke zakelijke evenementen passen dan goed bij ons? Wij zijn bijvoorbeeld een mooie locatie om summercourses te organiseren, al dan niet in combinatie met een diner, barbecue of feest in de tuin.”


 

De Ruwenberg in tijden van corona

Het interview voor het Partner Profiel van De Ruwenberg vond plaats ruim vóór de coronacrisis. Van het ‘vooral op deze voet doorgaan’ – de toekomstverwachting die Marieke in het laatste deel uitspreekt – bleek daarna totaal geen sprake meer te zijn, door het coronavirus. Maar bij De Ruwenberg zitten ze zeker niet bij de pakken neer: “Net als alle andere locaties hebben wij op dit moment geen gasten. Toch hebben we het druk, met name met relatiebeheer. Uiteraard moesten alle bijeenkomsten die al gepland stonden, worden verplaatst. Omdat we met vele opdrachtgevers hele goede relaties hebben, konden wij met hen goede afspraken maken over verplaatsing naar een andere datum. Bijvoorbeeld naar het najaar of 2021.”


Marieke Teunissen werkt al sinds 2003 bij De Ruwenberg. “Tot nu toe is geen dag hetzelfde geweest en voor mij is het elke dag weer een uitdaging om iedereen happy naar huis te laten gaan.

In al die jaren hier heb ik veel ervaring opgedaan, eerst als accountmanager bij het banquet & sales team, daarna operationeel manager en nu als senior accountmanager voor sales. Als je op zoveel plekken in het bedrijf hebt gewerkt, voel je je altijd betrokken bij de operationele kant. Dus als ik zie dat iets ontbreekt of dat iemand het druk heeft, help ik even mee. Want je doet het allemaal samen als team, draait samen dat event. Ik kan de bijeenkomsten misschien leuk verkopen, maar je hebt een positief team nodig om ze te realiseren.”

 

Omslag naar 24/7

Tot 2015 richtte De Ruwenberg zich met hun corebusiness – vergaderen én overnachten – puur op de zakelijke markt en niet zozeer op de leisure gast. Het hotel ging meestal op zondagavond open en op vrijdagmiddag dicht. “In de weekenden gingen we wel open voor grote zakelijke events of gala’s. Als zakelijke gasten vroegen ‘kan ik hier ook een weekendje boeken met mijn familie?’ dan kon dat soms ook, maar onze personele bezetting was er niet echt op ingericht.”

Dat veranderde ten tijde van het Jeroen Boschjaar. “Heel Brabant was toen booming. Alle hotels in Den Bosch zaten vol en ook wij boden Jeroen Bosch-arrangementen aan, onder andere in de weekenden. Dat was zo’n positieve ervaring, zowel voor de leisure gasten als voor ons, dat we nu 24/7 open zijn en zowel door de week als in het weekend een goede bezettingsgraad hebben. En hebben we een groot zakelijk evenement in een weekend, dan sluiten we het hotel even af voor de leisure markt.”

 

Tekst: Carla van Elst


181 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page