top of page

“Het duurt nog geruime tijd voor de branche kwantitatief en kwalitatief terug op niveau is”

30 jaar Verwiel en Wijngaard Personeelsprojecten



Als één bedrijf weet hoe je medewerkers moet boeien en binden, dan is het Verwiel & Wijngaard Personeelsprojecten. Als gespecialiseerd bureau voor horeca- en evenementen personeel leveren zij al jaren hooggewaardeerde bijdragen aan vele spraakmakende evenementen. Door continu te investeren in de kennis en kunde én in het werkplezier van hun eigen mensen creëren ze de betrokken en betrouwbare teams waar hun partners behoefte aan hebben. Dit jaar – 2022 – vieren ze hun 30-jarig jubileum.


Een mooie mijlpaal, die desondanks niet groots gevierd gaat worden. Dat vinden ze nu niet passend, vertelt directeur Casper Verwiel aan het begin van ons interview. “Eigenlijk is onze grootste prioriteit nu om alles weer op orde te krijgen.” Want 2022 mag dan hun jubileumjaar zijn, het is ook het jaar waarin de eventbranche zich na corona weer opricht en moet herstellen. Het leven gaat dóór.


Twee vrienden met vaste waardes

De vrienden Casper Verwiel en Rob Wijngaard begonnen hun bedrijf in 1992; het regelen van tijdelijk personeel voor Ahoy Rotterdam was hun eerste klus. Nu, 30 jaar later, zijn ze uitgegroeid tot een vaste waarde in de eventbranche, zijnde hét personeelsbureau voor de top van de Nederlandse hospitality-evenementen. Denk aan: KLM Open, Vrienden van Amstel, Dutch Grand Prix en ga zo maar door. Zoveel mooie projecten, is er eentje waar ze vooral trots op zijn? “Eigenlijk heeft elk evenement zijn eigen sfeer en dynamiek,” zegt Casper Verwiel, “maar de Nucleair Security Summit in 2014 was er één van de buitencategorie. Het diner serveren voor 58 wereldleiders, waaronder Obama. Ja, dat had enorme impact.”

Twee zaken zijn volgens hem bepalend geweest voor de groei van het bedrijf in de afgelopen 30 jaar: altijd je vaste waardes hoog houden en altijd meebewegen met omgevingsfactoren. “Dat laatste klinkt misschien gek, maar je acteert altijd op wat er om je heen gebeurt. Of dat nu politieke zaken zijn, of corona, of wat dan ook, je gaat erin mee, past je bedrijf erop aan. Daarentegen zijn je vaste waardes juist onveranderlijk, de principes waar je als bedrijf voor staat: zorgvuldigheid en betrouwbaarheid, altijd zorgen voor je medewerkers en altijd je beloftes aan partners nakomen. Die waardes zijn essentieel voor wie wij zijn, voor hoe wij samenwerken met opdrachtgevers en voor hoe we onze eigen mensen in het veld zetten.”

“Eigenlijk heeft elk evenement zijn eigen sfeer en dynamiek, ...”


Tsják, alles weg

Corona. Uiteraard kwam het ter sprake tijdens het interview. Want de crisis die corona veroorzaakte ligt nog vers in het geheugen en de gevolgen zijn heftig. “De ene crisis is de andere niet,” zegt Casper Verwiel. “Met de crises in 2008 en 2014 kon je als bedrijf als het ware mee ademen: je zag ze aankomen, kon afbouwen, daarna weer groeien. Maar bij corona stond in maart 2020 alles in één keer stil. Tsják, alles wat we in de planning hadden, wég. En dat was veel, want we zouden het beste jaar ooit gaan draaien.”

Het eerste wat ze deden, was hun mensen beloven dat ze tot het allerlaatste zouden doorknokken om iedereen binnenboord te kunnen houden. “Want dat is heilig. We waren toen al bijna 30 jaar lang bezig met mensen boeien en binden, dus daar stonden we voor. Daar trek je niet zomaar de stekker uit. Onze boodschap was en bleef: whatever happens, we blijven bij elkaar.”

Vervolgens gingen ze aan de slag met het bedenken van nieuwe verdienmodellen. Zoals de exploitatie van strandtenten, de beveiligingsprojecten in de haven of het ontwikkelen van chique covid-veiligheidsschermen voor de horeca. “Veel projecten startten we samen met anderen, mensen uit ons netwerk die zelf naar ons toe kwamen en met ons meedachten. Dat zijn hele mooie dingen die in coronatijd óók zijn gebeurd. Niet alles leverde echt geld op, maar het hield ons in elk geval van de straat.”

Waar hij nog altijd zeer van onder de indruk is, is de flexibiliteit van zijn eigen mensen in die periode. “Die hadden getekend voor een job in de hospitality en stonden nu ineens vakantiehuisjes schoon te maken. Hadden ze niet voor gekozen, maar ze deden het wél.”


Roerige tijden, stevige uitdagingen

Ook al zijn de coronamaatregelen opgeheven, de roerige tijden zijn nog niet voorbij. Na twee jaar zoom-meetings is er een enorme behoefte om weer live evenementen te organiseren. Booming business dus, zou je zeggen, ware het niet dat veel bedrijven – bureaus, locaties, toeleveranciers – toch vaak ‘nee’ moeten zeggen op aanvragen. De oorzaak: de zeer grote personeelstekorten, waar overigens niet alleen de hospitalitybranche mee te kampen heeft. Tijdens corona zijn met name de flexibele medewerkers uit pure noodzaak iets anders gaan doen. Velen keerden na de crisis niet meer terug, maar kunnen ook niet 1-2-3 vervangen worden. Enerzijds omdat de hele Nederlandse economie kampt met personeelstekorten, anderzijds omdat het tijd kost om nieuwe mensen op te leiden.

Ook Verwiel & Wijngaard heeft te maken met deze stevige uitdagingen. Voor Casper Verwiel is er maar één conclusie mogelijk: de branche is niet meer hetzelfde als vóór corona, zowel kwantitatief als kwalitatief, en het zal nog geruime tijd duren voor dat wél weer zo is. “Wij als toeleveranciers hebben tijd nodig om alles weer op orde te krijgen, op het niveau van vóór corona. De meeste mensen realiseren zich dat ook wel en houden er rekening mee. Dat is alleen maar goed. Want we hebben nu branche-breed tijd en aandacht nodig om weer het niveau dat we willen hebben, neer te kunnen zetten. Kwantitatief en kwalitatief.”


Ongelijk speelveld

De krapte op de arbeidsmarkt leidt ertoe dat zzp-bemiddelingsplatforms goede zaken kunnen doen. Casper Verwiel wijst erop dat het voor die platforms mogelijk is om te werken met andere spelregels dan andere personeelsbureaus. Met name omdat de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties, die sinds 2016 van kracht is, nu niet wordt gehandhaafd. “Het is een probleem in de hospitality-industrie, maar je ziet hetzelfde gebeuren in de zorg en het onderwijs. Mensen die hun vaste dienstverband opzeggen en vervolgens als zzp’er terugkeren. Wat je ze niet kwalijk kunt nemen, want daar houden ze meer aan over, onder meer omdat ze geen sociale lasten afdragen. Maar als we het allemaal doen, krijgen we macro-economisch wel een probleem, dan valt ons sociale verzekeringsstelsel om. Micro-economisch geeft het ook problemen, want het leidt tot twee snelheden op de werkvloer: de één verdient meer dan de ander, terwijl beiden hetzelfde werk doen. Een ongelijk speelveld dus, zowel voor de mensen op de werkvloer als voor de bedrijven. Want probeer jij maar eens een kostencalculatie te maken op basis van wisselende tarieven voor personeel.”

De vaagheid in de wetgeving en het ontbreken van handhaving moeten wat hem betreft dan ook met voorrang aangepakt worden. Bijvoorbeeld door een minimumtarief voor zzp’ers in te voeren. “Gelijke spelregels voor iedereen. Dat zou een hoop rust geven.” Hij kijkt ook met belangstelling naar de ontwikkelingen in rechtszaken die de FNV aanspande tegen zzp-platforms als Deliveroo, Uber en Helpling. De zaak Deliveroo ligt inmiddels voor bij de Hoge Raad: na gelijkluidende uitspraken van zowel de kantonrechter als het hof – dat Deliveroo-bezorgers werken op basis van een arbeidsovereenkomst – stelde Deliveroo beroep in cassatie in tegen die uitspraak. De bindende uitspraak van de Hoge Raad staat gepland voor 23 december a.s. en die zou weleens verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor alle zzp-platforms. “De platformeconomie is here to stay maar zal in de toekomst veel beter gereguleerd worden,” aldus Casper Verwiel.


'Gastvrijheid betekent voor mij nog altijd dat je ergens welkom wordt geheten door een persoon. ....'


Automatisering en gastvrijheid

Automatisering wordt vaak genoemd als oplossing voor de personeelskrapte in de hospitalitybranche. Maar Casper Verwiel gelooft er niet erg in. “Gastvrijheid betekent voor mij nog altijd dat je ergens welkom wordt geheten door een persoon. Wellicht dat we ooit robots krijgen die dat ook goed doen, maar daar zijn we nog even van verwijderd. En de vraag is ook: hoe leuk is dat dan?”

Verwijzend naar het spraakmakende boek van Yuval Harari – 21 lessen voor de 21e eeuw – vervolgt hij: “Het gaat om het verschil tussen eendimensionaal en meerdimensionaal. Automatisering past bij handelingen die redelijk eendimensionaal zijn, niet bij beroepen waarin je meerdimensionaal moet kunnen handelen. Een robot kan iets van A naar B brengen, maar vraag hem niet om ook contact te leggen, want hij heeft geen invoelend vermogen. Dus ja, we kunnen automatiseren in de hospitalitybranche en daar ben ik ook voorstander van. Zeker als het gaat om zaken waarbij zelf doen weinig meerwaarde heeft. Maar handelingen die te maken hebben met interactie, met beoordeling van mensen en situaties, lenen zich niet voor automatisering. Dat blijft mensenwerk.”

Wat zou de branche kunnen doen om meer mensen aan te trekken? Casper zucht als hem deze vraag gesteld wordt. “Het punt is – en dat speelt al van ver vóór corona – dat niet meer zoveel mensen überhaupt ons vak in willen. Omdat het niet erg hoog staat aangeschreven in Nederland. Als je kijkt naar Zuid-Europa, daar is hospitality nog echt een vak, waar mensen hun hele leven in willen werken. Dat hebben we hier niet of nauwelijks, mensen zien het vaker als tijdelijk werk of een bijbaantje. Dat beeld van de branche moet echt veranderen om het vak weer interessant te maken.”


Toekomst

Het jubileumjaar wordt voor Verwiel & Wijngaard bepaald geen gemakkelijk jaar. Heel veel tijd en energie zal gaan zitten in het weer op peil brengen van de capaciteit, zowel kwantitatief als kwalitatief. “En dat doen we zoals we het altijd hebben gedaan. Door te sturen op de vaste waardes die voor ons essentieel zijn. Dat proces heeft nu onze volle aandacht en daarmee zal het ook weer goed komen.”

En hoe ziet Casper zijn eigen rol in dat proces? “Ik vind mensen gewoon het allerleukste, dus voor mij is het heel makkelijk om mensen centraal te stellen. Daar wil ik altijd mee bezig zijn. Hoe deze fase voor ons als gespecialiseerd personeelsbedrijf gaat uitpakken, weet ik nog niet. We moeten sowieso altijd blijven meebewegen, acteren op ontwikkelingen in de markt. Dat zullen we zeker doen en waar mogelijk ook het voortouw daarin nemen. Voor mijzelf geldt dat ik het liefst hard werken combineer met totale rust. Een middenweg zit er bij mij niet in, ik heb die uitersten allebei nodig. Dus ben ik soms heel hard aan het rennen, om soms ook even hard stil te staan. En daarmee houd ik het vol.”



 

Ondernemerschap

“Mijn ouders hadden een eigen bedrijf in projectinrichting. Mijn broer en ik hebben er allebei niet voor gekozen om dat over te nemen. Maar dat ik mijn ouders dag-in-dag-uit bezig heb gezien met hun eigen bedrijf, heeft zeker zijn weerslag gehad, ik heb daar veel van geleerd. Over ondernemerschap, betrokkenheid, inzet, noem maar op. Ik heb veel daarvan meegekregen in mijn jeugd en ook veel daaraan te danken.” Casper Verwiel, directeur Verwiel & Wijngaard Personeelsprojecten


 

Jubileumserie

Het Genootschap voor Eventmanagers publiceert in 2022 een korte serie over jubilerende Preferred Partners. Lees bijvoorbeeld ook: 60 jaar Van der Linde Catering + Evenementen.

 

Tekst: Carla van Elst

39 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven