top of page

Miranda Hesselmans - MPS | Food & Design

‘Hard werken, een beetje geluk en de juiste mensen om je heen’


Je kunt niet uit de cateringwereld komen, nooit gedroomd hebben van een eigen bedrijf en tóch op een dag aan het roer staan van je eigen cateringbedrijf. Miranda Hesselmans is sinds 2011 een van de twee directeuren van MPS I food & design. “In mijn werkhouding was ik altijd al ondernemer. De stap naar echt ondernemen was niet zo schokkend en kwam voort uit passie. Niet lang over nagedacht, gewoon de stap gezet omdat ik dacht dat het goed was. Dat typeert mij wel; ik weet wat ik wil en daar ga ik voor.”




Ze treedt eigenlijk nooit op de voorgrond, praat ook niet graag over zichzelf. Het past niet bij haar en naar haar mening óók niet bij het cateringvak. Want daarin moet je je juist onzichtbaar kunnen maken. “Het draait namelijk niet om mij of om MPS, maar om de evenementen en de gasten. Ik doe dit werk vanuit mijn hart, om anderen zorgeloos te laten genieten.” Maar goed, voor één keer dan op de voorgrond, om vragen te beantwoorden over haar haarzelf en het bedrijf. “Wat voor mij de basis is van ondernemerschap? Hard werken, een beetje geluk hebben én de juiste mensen treffen die in je geloven.”


Service & kwaliteit

Het bedrijf werd onder de naam Martinair Party Service in 1974 opgericht door Martin Schröder. Hij is nog altijd voorzitter van de Raad van Advies: vier ondernemers waar Miranda en haar mede-eigenaar Erwin Verschoor regelmatig mee sparren. Vanaf het allereerste begin waren de begrippen ‘service & kwaliteit’ richtinggevend voor het bedrijf. Ook Miranda en Erwin adopteerden ze als basis voor hun missie en visie, respectievelijk: ‘gasten zorgeloos laten genieten van pure gastvrijheid’ en ‘eerste keus voor opdrachtgevers, medewerkers en aandeelhouders’. “Die visie was cruciaal voor ons ondernemerschap. We wilden het bedrijf neerzetten zoals we dat voor ogen hadden; vanuit de visie ga je zorgen dat dingen voor elkaar komen.”


Zo opgeschreven klinkt het bedrieglijk eenvoudig. Dat was het zeker in het begin niet. Denk: hartje crisis, nieuw bedrijf, nieuwe klantenkring opbouwen. Dat het lukte, is te danken aan hun doelgerichtheid. “Erwin en ik zijn verschillende persoonlijkheden, nemen soms beslissingen waarvan de ander denkt ‘hm’, maar we zijn het altijd eens over de grote lijnen: wie we zijn, wat we willen en waar we naartoe gaan.”


Miranda en Erwin vertaalden het adagium ‘service & kwaliteit’ naar een vastomlijnd doel: ‘wij willen de nummer 1 zijn in high end catering’. En tot op de dag van vandaag hameren ze intern op de daarvan afgeleide vuistregels: als je iets doet doe je het goed, mensen maken het verschil, altijd de puntjes op de i. “Toen we na vijf jaar bij een grote tender voor de overheid als beste beoordeeld werden, was dat zeker een moment van ‘oké, we zitten op de juiste weg’. Maar het stopt nooit, want je moet je blijven ontwikkelen.”



 

Delegeren

“Om goed te kunnen delegeren heb je mensen nodig waar je vertrouwen in hebt. En die heb ik, dus ik kan goed delegeren.”


 

Je hebt focus nodig

Sommige mensen worden geboren met een bepaalde gedrevenheid. Waar ze zelfvertrouwen uit putten, ze gaan er gewoon van uit dat wat ze ondernemen ook gaat lukken. Die gedrevenheid zorgt er zelfs voor dat ze de mindere tijden met enthousiasme begroeten, als iets om je tanden in te zetten. Dat gaat zeker op voor Miranda, die over hun start tijdens de crisis zegt: “Als ondernemer vond ik het een superinteressante tijd. Het maakte je meteen heel bewust van de risico’s, maar ook van alle kansen en mogelijkheden die er lagen.”

Ze constateert zelf dat ‘kansen zien’ zowel haar kracht is als haar valkuil. “Ik wil vaak te veel. Zeker in het begin stak ik soms veel tijd in iets waar ik enthousiast over was, zonder goed na te denken over de consequenties van de keuze. Maar je kunt niet alles doen, je hebt focus nodig.”


Die focus kwam er ook, na een aantal jaar, toen ze met elkaar afspraken: vanaf nu moet alles wat we ontwikkelen van toegevoegde waarde zijn voor onze bestaande klanten. “Omdat we geloven in loyaliteit en partnerships. We hebben veel opdrachtgevers die al jarenlang met ons werken. Die willen we nóg beter kunnen bedienen en kunnen geven wat zij nodig hebben.”


Nieuwe ontwikkelingen

In die zin zijn de opdrachtgevers van nu richtinggevend voor het bedrijf, de nieuwste ontwikkelingen komen voort uit hun vragen. Vragen die Miranda en Erwin blijven inspireren en aanzetten tot nieuwe plannen. Die hij dan vrij snel op tafel gooit, terwijl zij er graag een tijdje op broedt. “Ik toets mijn plannen graag eerst bij anderen. Ik weet wat ik wil, maar je hebt de wijsheid niet in pacht. Dus ga ik ook het gesprek aan over ideeën, word daarin graag uitgedaagd. Zaag me maar effe door, denk ik dan, want dan weet ik helemaal zeker hoe het zit.”


MPS I people, het bedrijf waarmee ze in 2017 zijn gestart, is zo’n voorbeeld van toegevoegde waarde voor bestaande klanten. “Omdat we de medewerkers zelf werven en opleiden, kunnen we de kwaliteit van het serviceproduct waarborgen. Het is zo’n potentieel mooi bedrijf; dat gaat echt het eliteteam worden binnen de hospitality-branche.”

Ook hun nieuwste label BRKLN – no nonsense urban food – dat ze in 2019 in de markt zetten, komt voort uit vragen van vaste opdrachtgevers. Met name opdrachtgevers die naast high end ontvangsten ook simpeler events organiseren; daarvoor niet op zoek zijn naar de top-catering en -service van MPS food & design, maar wel naar gewoon goed eten zonder al te veel poespas.


“Daarnaast kijken en luisteren we goed naar alles wat er gebeurt in de markt. En zien dan bijvoorbeeld dat events steeds meer als communicatiemiddel worden ingezet. Omdat catering daar een echte bijdrage aan kan leveren, hebben wij sinds 1 januari 2019 een fulltime fooddesigner in dienst. Zij maakt innovatieve ontwerpen voor catering die, als onderdeel van het eventconcept, de boodschap van een event kan versterken.”


Rode draad

Wat nooit veranderd is, is hun beslissing om met ervaren krachten te werken en niet te gaan voor jong en goedkoop. “Ons sleutelteam nu is klein. Allemaal senior medewerkers die complexe logistieke projecten aan kunnen. Dit jaar hebben we een traject ingezet waarin we, samen met een coach, alle MT-leden stimuleren om te denken en handelen als ondernemers, binnen hun eigen afdeling. Met het doel dat Erwin en ik meer áán het bedrijf kunnen werken dan ín het bedrijf en ruimte krijgen voor alle nieuwe ontwikkelingen.”

De high standard, niets meer en niets minder. Dat is het uiteindelijke doel dat Miranda en Erwin voor ogen hebben met hun onderneming. Hét voorbeeld worden voor andere bedrijven als het gaat om service. “Ik zeg altijd: wij verkopen geen bitterballen maar vertrouwen. Ik geloof er echt in dat wij onze klanten een plezier doen door voor ze te werken, dan weten ze namelijk dat het goed komt. Want iedereen kan die bitterbal serveren, het gaat erom hoe je dat doet en mensen maken daarin het verschil. Dat is wel de rode draad van ons bedrijf. Uiteindelijk draait het in ons vak om oprechte gastvrijheid. Als ondernemer moet je hameren op de dingen waarvan je denkt dat het verschil kan maken. Voor mij is dat: er moet liefde in zitten.”


 

Leven lang leren

“Je moet jezelf blijven ontwikkelen. Ik ga binnenkort starten met een coachopleiding. Waarom? Omdat ik zie wat coaching met mensen kan doen. En ook omdat er een nieuwe generatie aankomt die meer van het coachend leiderschap is. Daar wil ik als bedrijfseigenaar goed mee omgaan.”



Werken met Erwin Verschoor

“We werken al heel lang en goed samen, zijn ook nog eens echte vrienden. Kennen elkaar van de Hogere Hotelschool. Werkten daarna als collega’s bij de Jaarbeurs, hij operationeel en ik commercieel. Ja, de eeuwige strijd tussen operatie en sales, haha, we vochten elkaar soms de tent uit, op een goeie manier. Hier zijn we samen verantwoordelijk en dat voelt goed. Druk? Ja, natuurlijk, maar dat hoort erbij. Ik geniet me suf.”



Tekst: Carla van Elst

255 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page