Paleis Soestdijk biedt een podium aan innovatieve ondernemers



Sommige gebouwen staan in ons nationale geheugen gegrift. Zeg ‘Paleis Soestdijk’ en vrijwel iedereen heeft direct het iconische beeld van het gevleugelde witte bouwwerk op zijn netvlies. Na het overlijden van de laatste koninklijke bewoners en in afwachting van een definitieve herbestemming worden hier al sinds 2011 culturele evenementen en zakelijke bijeenkomsten georganiseerd. Inmiddels is die definitieve herbestemming bekend: Paleis Soestdijk wordt vanaf 2021 getransformeerd tot dé showcase voor Nederlands ondernemerschap en innovatiekracht. Prima plek voor zakelijke bijeenkomsten dus.


De voorgenomen transitie van lichtelijk vervallen icoon naar landgoed met allure en ambitie start in 2021 met de restauratie van het paleis. Ten tijde van de corona-uitbraak waren de voorbereidingen daarvoor al in volle gang, vertelt salesdirector Daan van de Kamp. “Natuurlijk baalden we dat we door corona niet meer op de normale manier events konden organiseren. Maar aan de andere kant hadden we daardoor meer tijd om bezig te zijn met de praktische kanten van de toekomstplannen. In 2024 gaan we open als nieuwe event- en congreslocatie. Hoe richten we die in? Hoe ziet ons eventteam er dan uit? Hoe groot zijn de verhuurmogelijkheden op jaarbasis? Eigenlijk grappig, om allemaal plannen en berekeningen te maken voor een plek die er nog niet is.”


Zakelijke verhuur blijft doorgaan

Zomer 2020 bracht een tijdelijke versoepeling van de coronamaatregelen, waardoor er meer (zakelijke) events konden worden georganiseerd. Al was dat binnen nog altijd voor een beperkt aantal personen. “Tot en met september hebben we daarom heel veel buiten gedaan, bijvoorbeeld met stretchtenten, op het grote grasveld en rond de vijver.”

De meest verhuurde binnenruimte tijdens de coronaperiode was de Oranjerie; die is het grootst (onder normale omstandigheden geschikt voor max. 200) en biedt de meeste mogelijkheden. Deze hoge en lichte ruimte was kort vóór corona al helemaal geüpgraded, voorzien van nieuwe AV-middelen en fraai Gispen-meubilair. Tot 1 januari 2021 blijven ook onderdelen van het paleis nog beschikbaar voor verhuur, zakelijk én privé, zoals de Stuczaal en de Witte Eetzaal. “Daarna gaat het paleis dicht voor een grootschalige restauratie en renovatie. De Oranjerie blijft tijdens die restauratieperiode gelukkig wel open voor congressen en ontvangsten; met het paleis op de achtergrond als mooi decor.”


Blijven werken aan naamsbekendheid

Er is Daan veel aan gelegen dat Paleis Soestdijk zichtbaar is en blijft, zowel in coronatijd als tijdens de restauratieperiode. “Ik mag er niet van uitgaan dat iedereen ons kent en wel zal weten wat onze mogelijkheden zijn. Dus moeten we blijven uitdragen dat je hier, in de beslotenheid van het landgoed, heel goed zakelijke bijeenkomsten kunt organiseren. Belangrijke besprekingen, high brow ontvangsten, het kan allemaal, in alle rust.”

Over de locatie zijn verschillende bijzondere verhalen te vertellen en dan hebben we het niet alleen over het historische verhaal van Paleis Soestdijk als icoon van Nederland. “Vooral het verhaal van de transitie naar de toekomst waar we mee bezig zijn, is belangrijk. Dat het onze ambitie is om het meest duurzame paleis ter wereld te worden en daarom hier een podium creëren voor vijf van de zeventien UN Sustainable Development Goals, namelijk: water, agricultuur & voeding, energie en gezondheid.”

Dat verhaal over duurzaamheid ligt Daan na aan het hart. Omdat hij ervan overtuigd is dat de eventbranche de komende tijd bewuste keuzes moet maken. “We weten allemaal dat er nogal wat komt kijken bij elk evenement, denk alleen maar aan alle vervoersbewegingen van mensen en materialen die nodig zijn. Natuurlijk is live fantastisch, we willen allemaal niets liever en zodra het kan gaan we dat ook weer doen. Maar laten we het dan wel op een moderne manier aanpakken, in het volle bewustzijn van onze footprint. Zo’n landgoed als dit, waar je letterlijk middenin de natuur zit, is de beste plek om die connectie duidelijk te maken.”

"De ligging middenin de natuur is een van de USP’s van het landgoed. Zo heb je bijvoorbeeld vanuit de Oranjerie een fantastisch uitzicht op het park en het paleis. De hoge ramen rondom geven je de sensatie tegelijk binnen en buiten te zijn."




De transitie: wat staat er te gebeuren?

De nieuwe particuliere eigenaar – MeyerBergman Erfgoed Groep – heeft zijn visie op de toekomst van paleis en landgoed neergelegd in een ambitieus concept. De titel ervan, Made by Holland, verwijst naar de ondernemingen in de Nederlandse kennis- en maakindustrie en al het excellente wat zij te bieden hebben op het gebied van water, agricultuur & voeding, energie en gezondheid. Het plan Made by Holland beschrijft hoe het besloten landgoed zal worden omgetoverd in een open publieksgebied – 150 van de 165 hectare landgoed worden opgesteld – onder de noemers Paleis, Park en Parade. In de historische context van het Paleis zullen een podium, een platform en praktijklabs voor innovatie worden ingericht. De gebouwen, paviljoens en installaties in het Park gaan de bezoekers voortdurend voorzien van nieuwe kennis en inspiratie op het gebied van de vijf genoemde thema’s. De Parade wordt het nieuwe entreegebied van het landgoed, waar horeca en winkels te vinden zullen zijn, naast een hotel, moestuin en kwekerij.



Blik op de toekomst

Als alles volgens planning verloopt, is de restauratie van het paleis in 2024 afgerond. “Het is de droom van onze directie dat we alle onderdelen – Paleis, Park en Parade – in één keer kunnen openen. Dat zou mooi zijn, al moet alles dan natuurlijk wel méé zitten.” Maar ook als in 2024 alleen het gerestaureerde paleis beschikbaar is, gaat het landgoed open als nieuwe event- en congreslocatie. Waar de hele dag (zakelijke) bijeenkomsten georganiseerd kunnen worden in de Oranjerie en ’s avonds ook in het paleis. Verder zal het geplande nieuwe auditorium (voor groepen tot 250 personen) altijd beschikbaar zijn voor events en congressen.

Ook Daan heeft een droom, als het gaat om de opening van de locatie. “Dat we niet zomaar een plek zullen zijn waar je toevallig kunt vergaderen. Maar dat onze focus op innovatie en het duurzame verhaal specifieke opdrachtgevers gaan aantrekken. Hier zie je straks welke innovatieve oplossingen Nederlandse ondernemingen bedenken voor mondiale problemen op het gebied van water, agricultuur & voeding, energie en gezondheid. Daarmee kunnen wij inhoud toevoegen aan de zakelijke bijeenkomsten en congressen die hier worden georganiseerd, ook in de vorm van sprekers.”


Corona volente

Fantastische plannen, die ‘corona volente’ in de toekomst werkelijkheid kunnen worden. Denkt Daan trouwens dat het zakelijke event ná corona fundamenteel veranderd zal zijn? “Onze omgang met hybride events is nu al fundamenteel veranderd. The live stream is here to stay. Waardoor we meer moeten nadenken over hoe je zaken presenteert, omdat een live publiek toch echt anders is dan online. Sowieso moet alles korter en de boodschap moet sneller duidelijk zijn. We zullen nog meer moeten nadenken over waaróm we een event organiseren. Wat wil ik bereiken met dat live of hybride event? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de boodschap beter overkomt, bij mijn live publiek en/of bij het publiek thuis?

Verder verwacht ik dat we onze events dichterbij gaan organiseren. Dat je mensen niet meer ver laat reizen. Voor een middagmeeting even van Amsterdam naar Londen heen en weer, dat doen we niet meer. Mensen hebben ontdekt dat dat heel goed online kan.”

Toen in de zomer van 2020 de maatregelen tijdelijk versoepeld werden, zag Daan direct een opleving in de aanvragen. Dat verwacht hij straks wéér. Wel denkt hij dat de ‘onzin-events’ verdwijnen en dat de lat nóg hoger gaat om kwalitatief goede evenementen te organiseren. “Mensen zullen zich nog meer afvragen: is het echt nodig dat ik bij dat-en-dat event aanwezig ben? En ze zullen ook verwachten dat áls er een event wordt georganiseerd, het inhoudelijk heel sterk is. Als zij tijd vrijmaken om ergens naartoe te gaan, willen ze ook met een goed verhaal thuiskomen.”


USP’s Paleis Soestdijk

De ligging middenin de natuur is een van de USP’s van het landgoed. Zo heb je bijvoorbeeld vanuit de Oranjerie een fantastisch uitzicht op het park en het paleis. De hoge ramen rondom geven je de sensatie tegelijk binnen en buiten te zijn.

Ook een USP is het gevoel dat je hier met één been in het verleden staat en met het andere in de toekomst. Dat heeft alles te maken met de status van dit landgoed als nationaal icoon én met de transitie die het de komende jaren zal ondergaan. Bij die transitie worden het paleis en andere gebouwen op het landgoed weer in de oude luister hersteld, terwijl er tegelijk een onafhankelijk en inspirerend podium wordt gecreëerd voor succesvolle ondernemingen in de Nederlandse kennis- en maakindustrie.



Waarvan kennen we Daan van de Kamp?

Disneyland Parijs was in 2002 zijn eerste werkgever na zijn opleiding Hospitality Management aan Stenden University. Weer terug in Nederland werkte hij als salesmanager, voor onder andere Carlton Ambassador Den Haag en ITB Holland, en ook enige jaren als citymarketeer bij Den Haag Marketing & Convention Bureau. Vanaf 2015 koos hij voor salesfuncties bij evenementenlocaties, zoals Westergas in Amsterdam en De Lichtfabriek in Haarlem.

In februari 2020 werd hij door MeyerBergman Erfgoed Groep aangesteld als salesdirector voor twee van hun erfgoed-eventlocaties: Paleis Soestdijk en Buitenplaats Doornburgh. “Het leuke van sales voor locaties is dat je een kijkje in de keuken krijgt bij de events van anderen. Je hebt een bijzondere band met elkaar, zij kiezen voor jouw locatie om hun events optimaal vorm te geven. Daar ben ik altijd mee bezig: wat kunnen wij als locatie en ik als salesmanager doen om ervoor zorgen dat jouw event een succes wordt en jij je doelen haalt? Het hoogst haalbare is voor mij dat mensen mij bellen vanwege mijn expertise, om samen het mooiste event te realiseren.”



Wat gaat je aan het hart?

“Als ik een event organiseer, streef ik naar de ultieme beleving. Als iemand mijn locatie boekt voor zijn event, wil ik hetzelfde voor die opdrachtgever. Ik ben duidelijk over wat er wel en niet kan, maak altijd waar wat ik beloof en wil het liefste dat het eindresultaat beter is dan verwacht. Dat de opdrachtgever zijn gestelde doelen bereikt en liefst meer dan dat. Dat vind ik het belangrijkste.

Daarom moet je ook achteraf samen evalueren. Om de angel eruit te trekken als er iets mis is gegaan; maar ook als alles helemaal goed is verlopen, kun je op zoek gaan naar learnings. Omdat het altijd beter kan.”

Beeld: Paleis Soestdijk Tekst: Carla van Elst


203 keer bekeken