Mandy Ruhé en Melanie Kijlstra - 7BEAUFORT

Persoonlijke betrokkenheid is de kracht van 7BEAUFORT


‘Raar eigenlijk dat er geen uitzendbureau bestaat voor gespecialiseerd personeel in de eventbranche,’ zeiden Mandy Ruhé en Melanie Kijlstra vroeger regelmatig tegen elkaar. Tijdens hun jarenlange samenwerking in dienst van KPMG liepen ze daar zelf diverse keren tegenaan: je hebt snel een tijdelijke kracht nodig, voor handjes of projectmanagement, maar wie kun je in zo’n geval dan bellen? De stap van ‘waarom bestaat zo’n bureau niet?’ naar ‘waarom beginnen we zelf niet zo’n bureau?’ bleek uiteindelijk klein en leidde in 2008 tot de oprichting van 7BEAUFORT.




Nog altijd is 7BEAUFORT het enige bemiddelingsbureau in Nederland dat gespecialiseerd is in de werving en selectie van event- en communicatieprofessionals, voor zowel tijdelijke projecten – op freelance of detacheringsbasis – als voor vaste banen. Inmiddels hebben de oprichters/eigenaren een indrukwekkend netwerk van eventprofessionals – van vers afgestudeerd tot ervaren senior eventmanager – die inzetbaar zijn voor uiteenlopende opdrachten in de eventbranche. Hun klantenkring is minstens zo indrukwekkend; de grote corporates van Nederland weten hen te vinden, evenals bekende advocatenkantoren, de gerenommeerde eventbureaus en menige overheidsorganisatie. “Omdat wij hele specifieke vragen kunnen invullen met hele specifieke mensen.”


Persoonlijk en betrokken

Vanaf de start hebben Mandy Ruhé en Melanie Kijlstra een geheel eigen stijl van ondernemen gehad. Zo kiezen zij er bewust voor om niet te groeien in personeel. Omdat zij de professionals in hun netwerk en de bedrijven waar ze voor werken altijd zélf willen leren kennen. Die persoonlijke ontmoetingen zijn voor hen onontbeerlijk om steeds de optimale matches tussen vraag en aanbod te kunnen maken. “Persoonlijk en betrokken, die twee begrippen typeren echt wie we zijn en wat we doen. Wij vinden het belangrijk dat we de mensen achter vraag en aanbod kennen, dus investeren we heel veel tijd in met mensen spreken. Dat is tegelijk ook onze kracht, want daardoor kunnen we snel op een klantvraag reageren. Dat is de manier waarop wij werken en die bij ons past. Als ondernemer is het belangrijk dat je iets doet waar je helemaal achter staat. Bij ons is dat: transparant zijn, what you see is what you get.”


Preferred Partnership

Als eventprofessionals bij KPMG – dus vóór de oprichting van 7BEAUFORT – waren Mandy en Melanie al lid van het Genootschap voor Eventmanagers. “Omdat wij vonden dat het lidmaatschap grote toegevoegde waarde had. Het is zo goed om collega’s van andere bedrijven te ontmoeten, om van elkaar te leren. Toen wij 7BEAUFORT startten, was het voor ons een logische stap ook Preferred Partner te worden. Als partner proberen we altijd zichtbaar te zijn voor de leden, op een prettige manier, dus niet salesdriven. Ook het Preferred Partnership is voor ons van grote toegevoegde waarde gebleken. Niet omdat we al onze klanten daarmee binnenhalen, zeker niet. Maar vooral omdat we door de bijeenkomsten met leden en andere partners goed op de hoogte zijn van wat er allemaal speelt in de branche. En ook goed zicht hebben op allerlei economische ontwikkelingen.”


It’s the economy!

Vrijwel nergens zijn economische ontwikkelingen zo zichtbaar als bij bureaus die zich bezighouden met werving & selectie van tijdelijk en vast personeel. Ook het reilen en zeilen van 7BEAUFORT werd en wordt sterk beïnvloed door economische gebeurtenissen. Zo was er in 2008 – het oprichtingsjaar – een wereldwijde economische crisis gaande, die grote gevolgen had voor de Nederlandse eventbranche. Eventbudgetten werden ingekrompen, eventpersoneel werd wegbezuinigd, eventbureaus kregen het moeilijk. Je zou denken ‘geen ideale tijd om een nieuwe dienst in de markt te zetten’, maar feitelijk had 7BEAUFORT de tijd juist méé. “Het aantal freelancers dat zich bij ons inschreef, groeide enorm. Bureaus en corporates die met een kleiner team wilden werken, dachten over een flexibele schil: wat hebben we nodig in de piekperioden? Bij een aantal klanten hebben we die schil helpen opzetten en inrichten.”


Een ander gevolg van de economische crisis was dat jonge starters in de branche veel moeite hadden een baan te vinden of een plek om tijdelijke werkervaring op te doen. Met subsidie van het ministerie van Economische Zaken deed 7BEAUFORT in 2009 onderzoek naar mogelijkheden om deze groep – jong en aanstormend talent – te helpen. Vanaf 2010 begonnen ze zelf met detachering van jong talent bij onder meer grotere corporates en eventbureaus, waar de starters gerichte werkervaring op konden doen en daarmee een CV opbouwen.


Steeds meer vaste banen

Inmiddels heeft de economie zich hersteld en gaat het ook in de eventbranche weer voor de wind. Bij 7BEAUFORT zien ze dat vooral aan de stijgende vraag en met name de toename van vaste banen. “Die ontwikkeling toont aan dat het vertrouwen in de branche is gegroeid. Heel positief en ook fijn, bijvoorbeeld voor mensen die net van een eventopleiding komen en graag praktijkervaring willen opdoen in een baan. Die kunnen nu soms zelfs kiezen uit verschillende banen. 


“De ontwikkeling naar meer vaste banen betekent voor ons dat we meer investeren in andere manieren van zoeken, naar een ander type kandidaat. Tegelijk is het belangrijk dat we ook ons netwerk met freelancers onderhouden. Van die freelancers horen we trouwens dat zij ook veel opdrachten hebben. Dus het gaat op alle fronten beter.”


De eigenaren van 7BEAUFORT signaleren nog andere trends op de huidige event-arbeidsmarkt. “Wij zien aan de ene kant relatief veel mensen die minder geïnteresseerd zijn in vaste contracten. Omdat ze bijvoorbeeld veel reizen en tussendoor willen werken in tijdelijke banen, of afwisselend in het buitenland en in Nederland werken. Daartegenover zien we ook steeds vaker mensen die juist kiezen voor een vaste baan. Zij hebben een voorkeur voor bedrijven met veel structuur, willen meestal liever niet thuis werken en zoeken een baan in een werkomgeving waar ze veel kunnen leren van collega’s.”


Nog altijd blij van een kloppende match

Het maken van kloppende matches is hun corebusiness, waar ze nog elke dag blij van worden. Hun kandidatenbestand is uiteraard hun belangrijkste werkmateriaal. Met elke kandidaat voeren ze een uitgebreid intakegesprek vóór inschrijving. “We krijgen veel aanvragen voor inschrijvingen, maar we kijken altijd realistisch of we voor een kandidaat echt iets kunnen betekenen. Als wij denken dat dat nooit gaat gebeuren, zeggen we dat ook. Bijvoorbeeld als iemand zoekt naar een zeer technische functie in de branche; die aanvragen komen hier vrijwel nooit binnen.”


Op die manier creëren ze een groot en relevant bestand van serieuze kandidaten, op alle niveaus, afkomstig uit diverse sectoren van de branche en verspreid over het hele land. Daarmee kunnen ze snel schakelen zodra er een vraag binnenkomt: welke kandidaten passen het beste bij deze vraag? Soms ervaren ze daarbij dat zowel opdrachtgevers als kandidaten een te nauwe kijk hebben op de mogelijkheden. Als zij zelf wel bredere mogelijkheden zien, zullen ze dat altijd aankaarten. “Soms heeft iemand nét niet de goede papieren, mist bepaalde ervaring of is jonger of juist ouder dan gewenst. En opdrachtgevers willen nu eenmaal het liefst alle eisen één op één ingevuld zien door een kandidaat. Dat proberen we natuurlijk ook, maar als wij denken ‘deze kandidaat heeft potentie die niet blijkt uit het CV, maar die hier helemaal zou passen’ dan bieden we die ook aan. Ook voor onze kandidaten kijken we breder dan hun eigen voorkeuren. Sommigen zeggen ‘werken voor een grote corporate is niks voor mij’. Maar als je dan uitlegt wat een bedrijf doet en het precies de elementen blijkt te hebben die de kandidaat belangrijk vindt, worden ze toch enthousiast. Het blijft leuk om voor beide kanten die vertaalslag te kunnen maken.”


Nieuwe samenwerkingsverbanden aangaan

7BEAUFORT heeft altijd met het concept gewerkt dat ze bewust niet wilden groeien in personeel. Ook de komende jaren houden ze die koers vast. Daarnaast gaan ze inzetten op meer samenwerkingsverbanden met andere intermediairs, die bijvoorbeeld actief zijn in aanpalende sectoren en dito functies. Zelf noemen ze deze nieuwe ontwikkeling: groeien zonder personeel.


“Wij zijn als intermediairs weliswaar dé specialist binnen de eventbranche, maar we zouden die graag nog breder willen bedienen. Dus naast de sectoren waar we nu al actief zijn – vooral corporates, eventbureaus, non-profit- en overheidsorganisaties – ook meer ingezet worden voor aanvragen vanuit gezondheidszorg, hotellerie of de festivalsector. Op al die terreinen contacten leggen en onderhouden zou voor ons te veel zijn, maar door samen te werken met andere bureaus kun je toch die bredere markt bedienen. Een bundeling van krachten dus eigenlijk, waardoor je een groter marktbereik krijgt en zo meer voor mensen kunt betekenen. Zowel voor opdrachtgevers als voor kandidaten. Wij zouden ons de komende jaren graag op die manier breder willen ontwikkelen, zonder onze zelfstandigheid te verliezen.”




Zichtbare globalisering

“Wij krijgen de laatste twee jaar steeds meer internationale inschrijvingen. Bijvoorbeeld van mensen die hier gestudeerd hebben en graag in Nederland aan de slag willen. Het zoeken naar een goede match voor hen is soms lastig. De grote corporates en internationaal opererende bedrijven – vooral in ICT – bieden wel mogelijkheden, maar kleinere bedrijven zijn nog erg op Nederlandse kandidaten georiënteerd.”



Wat gaat je aan het hart in de eventbranche?

Mandy Ruhé: “De ontwikkeling naar circulair ondernemen; ook onze kandidaten noemen dat vaak als een belangrijk kenmerk van potentiële werk- of opdrachtgevers. Ik hoop dat de ontwikkeling naar circulair door eventmanagers wordt opgepakt. Ik geloof echt dat ieder mens op zijn of haar eigen werkgebied daarin het verschil kan maken. Natuurlijk is het lastig voor eventmanagers om hun opdrachtgevers van het nut en de noodzaak te overtuigen. Lastig, maar niet onmogelijk. Alleen op die manier kan een echte kentering ontstaan.”


Tekst: Carla van Elst

46 keer bekeken

De activiteiten van het Genootschap worden mede mogelijk gemaakt door de volgende Preferred Partners:

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon