top of page

The future in food and hospitality

60 jaar Van der Linde Catering + Evenementen



Op 19 mei 2022 jl. vierde Van der Linde Catering + Evenementen haar 60-jarig jubileum. Met een mooi jubileumevent voor 150 gasten op een inspirerende locatie. Er werd niet al te veel teruggeblikt op de voorbije jaren, maar wel veel gekeken naar hoe de toekomst eruit kan zien. Niet voor niets luidde het thema van het event ‘The future in food and hospitality’.


“Wij zijn supertrots op waar we nu staan, op de ontwikkeling die we als bedrijf hebben doorgemaakt en op onze keuzes voor de toekomst,” vertelt directeur Hans van der Linde, voorafgaand aan het event. “De afgelopen zes decennia hebben we laten zien dat we altijd doen wat we beloven. Dat deden we vanuit een stevig fundament van hoge kwaliteit en dan heb ik het natuurlijk over onze medewerkers. Als je er dan ook in slaagt om te blijven innoveren, want je moet steeds vernieuwen op allerlei fronten, krijg je het vertrouwen van je opdrachtgevers. Dat heb je nodig als ondernemer. Vertrouwen en een beetje geluk.”


Een vechtmarkt

Hans is de derde generatie Van der Linde in het bedrijf, hij nam 24 jaar geleden het stokje over van zijn vader. Onder de eerste twee generaties groeide een kleine Rotterdamse broodjeszaak uit tot een volwaardig partycateringbedrijf met 7 vaste medewerkers. Onder Hans van der Linde groeide het bedrijf gestaag verder: catering, evenementen, foodspecialist, horecatak. Aan de vooravond van de coronacrisis had het bedrijf 60 vaste medewerkers en was het niet meer te vergelijken met het bedrijf dat hij in 1998 overnam.

“Maar laat ik eerlijk zijn, de coronacrisis gingen we niet al te florissant in. De zakelijke partycatering was al een tijdje het zorgenkind. Ondanks grote omzetten kon je er amper zwarte cijfers aan overhouden. Het was te veel hollen en stilstaan, te veel inhuren, slechte marges en een vechtmarkt. Want ook toen waren er al veel aanbieders en daar is de markt eigenlijk te klein voor. Genoeg uitdagingen dus, maar die werden door corona in één keer weggevaagd, het werd een kwestie van overleven. Niet alleen voor ons, maar voor iedereen. Dat heeft mij ertoe gebracht om anders naar ons bedrijf te kijken en andere keuzes te maken. Een crisis is ook een kans: het stelt je in staat hele drastische maatregelen te nemen, te reorganiseren, nieuwe plannen te maken en kansen op te pakken. Nieuwe businessmodellen bedacht en opgestart, die voor nieuwe omzet zorgden. Misschien hebben wij veel geluk gehad, maar we zijn er uiteindelijk beter uitgekomen. Natuurlijk heeft het veel emotie en energie gekost, maar corona heeft ook best goede dingen gebracht.”



 

De gastvrije mondkapjes

“Je moet met opgeheven hoofd een crisis ingaan. Je medewerkers kijken naar jou: wat gaan we doen? Als je positief kunt blijven, komt er altijd wel iets op je pad. Wij hebben in coronatijd bijvoorbeeld de gastvrije mondkapjes op de markt gebracht. Begin mei 2020 kwam ik in contact met een importeur van die mondkapjes. Ik stuurde een foto ervan naar wat vrienden en bekenden: kijk eens, mooi product, is het wat? Toen daar meteen een aanvraag voor 200 stuks uit kwam, dacht ik ‘hé, handel’. Ik heb zelf een website gebouwd en ben ze online gaan verkopen. Eerst kleinschalig, vanaf mijn zolderkamer, samen met mijn vrouw: zelf pakketje maken, bedankbriefje erbij, naar de post brengen. Lang verhaal kort, in oktober 2020 stonden we in onze loods met 30 man in te pakken en uiteindelijk hebben we een mooie omzet gedraaid met die mondkapjes. Dat heeft ons enorm geholpen destijds.”

 

Hans van der Linde (l) en Robin van der Schuyt (r) tijdens het jubileumevent.


Van partycateraar naar foodproductiebedrijf

Partycatering is een conservatieve markt. Veel partycateringbedrijven zijn van origine traditioneel georganiseerd, hebben alle onderdelen van het bedrijfsproces in eigen huis: sales, planning, keuken, personeel, magazijn, transport. Ouderwets, is het oordeel van Hans van der Linde, en dus niet meer van deze tijd. “Omdat onze markt bestaat uit hollen en stilstaan heb je te maken met veel ‘leegloop-dagen’. De meeste evenementen zijn gefocust op donderdag-vrijdag-zaterdag, dus de helft van de tijd staat de keuken leeg. Ik wist al ruim voor corona dat daar verandering in moest komen. Een verandering die toekomst heeft.”

Daarom koos hij ten tijde van corona voor een nieuwe en grotere spreiding van bedrijfsactiviteiten. Enerzijds consolidatie, anderzijds gericht (nieuwe) groeimarkten aanboren. Zo is het aandeel eventcatering teruggelopen tot twee derde van vóór corona en dat wil hij graag zo houden. “Houden wat je hebt en dat goed blijven doen, maar niet verder groeien in volume. Wél willen we groeien in concepten en partnerships met locaties die catering of horeca uitbesteden. Ook willen we graag doorgroeien op het gebied van foodproductie voor derden en innovatie van foodproducten. We hebben nu bijvoorbeeld een eigen concept – DeStreekkantine.nl – met maaltijden die online via diverse platformen worden verkocht. Daarnaast verhuren we keukencapaciteit aan collega-koks en cateraars. Dat werkt goed, omdat partycatering-koks zich altijd weten aan te passen aan de omstandigheden, zich graag laten inspireren door andere stijlen van koken en het leuk vinden om kennis en ervaring uit te wisselen. Natuurlijk moeten we de werkplekken en keukenapparatuur efficiënt plannen: wie gebruikt wat en wanneer? Dat samenspel gaat al anderhalf jaar heel goed. Kortom, naast partycateraar zijn we nu ook een foodproductiebedrijf geworden.”


Personeelskrapte

Sinds de coronacrisis heeft vrijwel de hele Nederlandse economie, dus ook de evenementenbranche, te maken met personeelskrapte. Ook Van der Linde Catering + Evenementen voelt die krapte aan den lijve. “Wij hebben gelukkig een goede instroom van hbo-stagiaires, waarvan er vaak wel één of twee bij ons hun carrière starten. Maar dat zijn vooral kantoorfuncties. Koks, bediening, de mensen die we het hardste nodig hebben, die zijn er bijna niet. En dat zal ook niet 1-2-3 veranderen.”

Een kortetermijnoplossing voor personeelskrapte is: zzp’ers inhuren via bemiddelingsplatforms als Temper of YoungOnes. Goedkoper dan de traditionele uitzendbureaus, terwijl de zzp’er zelf er meer aan overhoudt. Iedereen blij, zou je zeggen. “Ja, dat lijkt interessant,” reageert Hans van der Linde. “Maar daarmee lossen we het personeelstekort in onze branche niet op, dat wordt alleen maar groter. Dus laten we als branche verstandig zijn en daarmee stoppen, de wetgeving omtrent zelfstandigen zonder personeel moet worden gehandhaafd. Neem medewerkers weer in vaste dienst of huur ze in via een uitzendbureau dat zich aan cao-afspraken houdt. Trouwens ook de minimumlonen zouden omhoog moeten. Want werken in onze branche moet weer aantrekkelijk worden, daar ben ik een groot voorstander van.”


Bedreiging van het gastheerschap?

De personeelskrapte in de horeca kun je aflezen aan het toenemend aantal ‘gereserveerd’-bordjes op terrastafeltjes. Daarnaast ziet Hans van der Linde steeds vaker aangepaste cateringconcepten en meer aandacht voor automatisering. “Een aangepast cateringconcept is bijvoorbeeld: in plaats van een walkingdinner met 5 á 6 luxe opgemaakte gerechtjes doen we een foodfestival met foodtrucks en gebruiken we duurzaam disposables als servies. Dan heb je maar een derde van de reguliere personele bezetting nodig. Automatisering in de vorm van robotisering in keuken en bediening zit in de try-outfase, op ons jubileumfeest op 19 mei rijdt bijvoorbeeld zo’n bedieningsrobotje. Nu nog als gimmick, over een paar jaar zul je zien dat bepaalde restaurants ze gaan inzetten voor het serveren van maaltijden en ophalen van lege borden. Scheelt weer een paar runners.”

Tegelijk wijst hij op de keerzijde van deze ontwikkelingen: afvlakking van het gastheerschap, wat kan leiden tot een tweedeling in de hospitalitybranche. Met aan de ene kant de ‘snelle’ horecazaak, waar het draait om wát er geserveerd wordt – hoeveelheid en prijs – en niet om hóe het geserveerd wordt. En aan de andere kant de gespecialiseerde high-end horeca en partycatering, waar traditionele normen en waarden rondom gastheerschap hoog worden gehouden. “Ook in de evenementenbranche zou zo’n tweedeling kunnen optreden. Gastvrijheid als een luxe, alleen nog beschikbaar voor wie bereid is ervoor te betalen.”


The future of Van der Linde

Hoe kijkt hij naar de toekomst? “Eten, drinken en gastvrijheid zullen voor mij altijd centraal blijven staan in onze strategische keuzes. De horeca- en partycateringbranche blijft het leukste vak, met ongelofelijk veel ontwikkelingen. Met name gezond en lokaal eten, een hot topic in onze samenleving, dat heeft zoveel facetten die allemaal met elkaar samenhangen: voedingswaarde, gezondheid, herkomst, duurzaamheid, footprint, noem maar op. Tijdens de World Expo in Dubai (2021/2022) exploiteerden wij het Nederlandse paviljoen. In de viplounge serveerden we een thema-diner, compleet met film en foodprinter: ‘The future of food’. De film liet zien hoe mensen over 100 jaar kunnen leven met eten en drinken; zowel thuis, als in de horeca en tijdens evenementen. Daar hadden wij een volledig plantbased menu bij bedacht. We gaan dit met de creative chef als concept in de markt zetten en het dient als eyeopener en inspirerende gesprekstof voor onze opdrachtgevers. Om te laten zien dat we nu al moeten nadenken over ontwikkelingen voor de volgende generatie.”

En dichterbij, over 10 jaar? “Dan hoop ik dat Van der Linde de volgende stap heeft gezet, dat we impact maken met ons bedrijf en innovaties hebben gerealiseerd. Of er nog een vierde generatie Van der Linde in het bedrijf komt? Misschien. Ik kijk nu al serieus rond – binnen ons huidige managementteam – of er een groep te formeren is die het bedrijf in de komende decennia kan overnemen. Ik hoef niet per se degene te zijn die de business aanstuurt, dat kunnen anderen ongetwijfeld ook heel goed.”


 

Hans van der Linde (directeur Van der Linde Catering + Evenementen)


 

Van der Linde Catering + Evenementen is een van oorsprong Rotterdams bedrijf, opgericht in 1962, dat sindsdien garant staat voor eten, drinken en stijlvolle gastvrijheid. In 2008 verhuisden ze naar een groot, volledig eigen, duurzaam pand met ISO-gecertificeerde keuken in Berkel en Rodenrijs, de basis voor partycatering op locatie voor de zakelijke en particuliere markt. In 2016 is Food Concepts & Hospitality Management opgericht. Vanuit dit bedrijfsonderdeel worden maatwerk foodconcepten bedacht en geëxploiteerd voor een groot aantal culturele locaties, sportevenementen en internationale projecten. Sinds 2020 werken ze ook met het concept De Nieuwe Keuken, een ‘black kitchen’, voor duurzame foodconcepten, culinaire halffabricaten en beschikbaar als tijdelijke keukenruimte voor projecten en zzp’ers.


 

Jubileumserie Preferred Partners

De Eventmanager publiceert in 2022 een korte serie over jubilerende Preferred Partners. Volgende keer: 30 jaar Verwiel & Wijngaard Personeelsprojecten.

 

Tekst: Carla van Elst



109 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page