Rutger Bremer - Momice

‘Voor ons is het nooit af’


Het hoofdkantoor van eventsoftwarebedrijf Momice in Amsterdam voelt als een huiskamer, oogt als een speeltuin en staat helemaal in het teken van creëren en co-creëren. Opvallend is de hoogte van alle ruimten in het kantoor. “Headspace,” verduidelijkt eigenaar/oprichter Rutger Bremer. “Is heel goed voor je creativiteit.”



Momice en Rutger Bremer delen één en dezelfde missie: eventmanagers helpen hun events naar een hoger niveau te tillen. De wapens die daarbij worden ingezet, zijn een combinatie van gebruiksvriendelijke eventsoftware, maatwerk advies en 24/7 service, maar vooral: empowerment van de eventmanager. “Want nog altijd worden events én eventmanagers ondergewaardeerd binnen hun organisatie. Mijn persoonlijke drijfveer is dat ik de eventmanager op een podium wil plaatsen en wil helpen een andere positie binnen de organisatie in te nemen.” Met dat doel voor ogen richtte Rutger Bremer in 2012 Momice op. Onlangs (2019) startte hij ook met Connecting the Dots: een serie Momice original events, puur gericht op empowerment van de eventmanager.


Alles-in-één eventsoftware

Bijzonder: hij heeft geen IT-achtergrond, maar volgde een sportmarketing-opleiding. Dan denk je niet meteen aan een carrière in de eventwereld. Toch raakte Rutger Bremer al tijdens zijn studie gefascineerd door de eventbranche, ging werken bij een eventbureau en ontdekte vervolgens dat de bestaande digitale tools voor eventcommunicatie veel te wensen overlieten. “Communiceren met je bezoekers moet toch makkelijker kunnen, dacht ik. Niet met een app, maar met iets dat voor eventmanagers eenvoudig zelf te maken is en ook voor eventbezoekers een handige tool is. Zo ontstond het idee voor de ‘mobile site voor mice’, ofwel MOMICE.”


In 2013 ging de Momice alles-in-één eventsoftware daadwerkelijk live, software waarmee een eventmanager alle communicatie rondom een event kan regelen: eventwebsite, e-mails, registratie, tickets, evaluatie. Wat Momice totaal anders maakte, was dat hun software zo was ontworpen dat eventmanagers er zelfstandig mee konden werken. Daarbij hanteerde het bedrijf het SaaS-(software as a service)-model: de Momice-software werd aangeboden als online dienst.


Wat heb je nodig?

Wat Momice ook anders maakt, is dat het bedrijf voortkomt uit de eventbranche en de gebruikers – lees: eventmanagers – volledig centraal stelt bij de ontwikkeling van de software. “Wij zijn geen IT-bedrijf dat toevallig iets voor de eventbranche maakt. Wij vinden: je moet niet aan een programmeur vragen ‘kan het?’. Want die antwoordt altijd ‘ja, het kan’. Je moet aan de eventmanager vragen: wat heb je nodig? En dan kijken of je er een oplossing voor kunt bedenken.”


Zo werkt Momice al vanaf de start van het bedrijf. Met de feedback van de eerste gebruikers werden de tools ontworpen en geperfectioneerd. Ook het contact met het Genootschap voor Eventmanagers dateert uit die beginperiode. “Ik vroeg Dirk Prijs om mee te denken: wat vind je ervan, snijdt het hout? Hij vond de tool meteen leuk, maar zei ook: je moet er nog wel die-en-die functies aan toevoegen, dan kan ik ermee werken. Toen dat geregeld was, is het Genootschap onze software gaan gebruiken voor de communicatie van al hun events. Zo is ook ons Preferred Partnerschap ontstaan, op een hele natuurlijke manier.”


Voortdurende ontwikkeling

Tot op de dag van vandaag is Momice bezig met de ontwikkeling van hun software. “In 2012 besteedden we de IT-ontwikkeling nog uit, inmiddels hebben we ons eigen IT-team in huis. Daardoor kunnen we veel meer en veel sneller nieuwe dingen bouwen, waarbij we steeds vanuit de klant blijven denken. Ik denk dat het grootste verschil met andere bedrijven is, dat wij constant ons product blijven doorontwikkelen. Voor ons is het nooit af. We zien zoveel veranderingen bij events, bijvoorbeeld in de manier waarop ze worden ingevuld, wat organisatoren vandaag de dag belangrijk vinden, hoe bezoekers ernaartoe gaan, et cetera. Daar willen we steeds op aansluiten met de juiste tools.”


De klantgerichtheid van Momice betekent dat ze ook regelmatig nieuwe producten en diensten ontwikkelen, zoals de aanvullende services: Momice Agency en Design Studio. De medewerkers van Momice Agency kunnen full-service eventcommunicatie verzorgen, waarmee ze de eventmanager volledig ontzorgen. De Design Studio maakt desgewenst templates voor gebruikers van de Momice-licentie, die keer op keer te gebruiken zijn. “Kijk maar naar de eventwebsites van het Genootschap. Daarvoor heeft de Design Studio een template ontworpen dat een variant is op de Genootschap-huisstijl. Dat ontwerp installeren we vervolgens op je account, zodat je het voor al je events kunt inzetten.”


Customer success

Customer success is de belangrijkste drijfveer voor Momice. Om die reden organiseren ze in hun eigen eventruimte in het Momice-kantoor regelmatig Inside Sessions: mini-kennisevents, bedoeld voor groepen van 15 tot 20 Momice-gebruikers, gericht op kennis delen en co-creatie. “Wij laten zien hoe ze onze software kunnen gebruiken. De sessies kunnen gaan over welke updates er zijn, hoe je eenvoudig een registratie opzet, welke complexe registratie flows mogelijk zijn, hoe je omgaat met AVG bij events, tot aan hoe je je eventdoelstellingen formuleert en realiseert. Tijdens die sessies krijgen wij zelf allerlei ideeën voor nieuwe features of functies aangereikt. En bovendien delen de aanwezige klanten hun kennis met elkaar. Anno 2019 zijn er honderden bedrijven die onze software gebruiken, van banken tot event-agencies en van startups tot wereldspelers in IT. Op jaarbasis organiseren zij bijna 4.000 events. Dat zijn allemaal voorbeelden die gedeeld kunnen worden, waardoor mensen super geïnspireerd raken.”


Een belangrijke pijler onder het customer success is dat de gebruiker de software echt begrijpt en ook ten volle benut. “Om die reden hebben we samen met de Behavior Change Group de Event Blueprint ontwikkeld, een methode om meer impact met events te maken. Omdat wij merkten dat misschien 30% van de klanten gebruikmaakte van de enquêtemogelijkheid in de software. Dat begreep ik niet, je wilt toch meten wat je event heeft opgeleverd? Met de Event Blueprint kun je vooraf de koers van het event vastleggen en achteraf meten hoe succesvol het is geweest.”


Connecting the dots

Bij Connecting the dots – een serie grote kennisevents, waarmee Momice in 2019 is gestart – komt de Momice-software eigenlijk helemaal niet ter sprake. Dit programma is echt helemaal gericht op empowerment van de eventmanager. De eerder ontwikkelde Event Blueprint vormde de directe aanleiding. “Daardoor zagen we nog duidelijker wat er nodig is om eventmanagers een andere rol te geven in hun organisatie. Veel eventmanagers gaan meteen in de regelstand zodra er een verzoek binnenkomt of ze een event willen organiseren. Wij zeggen: vraag eerst eens ‘waarom’. Wat is belangrijk voor het event, wie komen er, wat willen we ermee bereiken en waar word ik straks op afgerekend? Als je eerst de Event Blueprint invult, weet je wat belangrijk is.”


In de serie van vijf events presenteert Momice samen met verschillende experts de vijf stappen die elk bedrijf moet nemen om te kunnen groeien. Voor echte groei is investeren in je netwerk onontbeerlijk en events spelen daarbij een cruciale rol, mits strategisch ingezet. Logisch dus dat in de serie Connecting the dots onderwerpen aan de orde komen als ‘de rol van de eventmanager’ en ‘impact van events’, maar dat er ook wordt ingegaan op vragen als ‘hoe vertaal je de organisatiestrategie naar events’ en ‘hoe bouw je aan een relatienetwerk’. “Door samen met experts de content voor deze serie te maken, leren wij zelf ook wat er allemaal bij komt kijken. Dat delen in deze sessies met eventmanagers vind ik echt fantastisch.”


Waardevolle eventdata

Voor de nabije toekomst hoopt Rutger Bremer dat zoveel mogelijk bedrijven de relevantie van eventsoftware zullen gaan inzien. Dat je dat gewoon nodig hebt, net zoals je voor sales een CRM-systeem nodig hebt. Daarom ontwikkelt Momice eventsoftware die zoveel mogelijk aansluit op de wensen van bedrijven én gekoppeld kan worden aan andere bedrijfssystemen, zoals CRM-, sales- of marketingsystemen. “Dan zijn alle data die voortkomen uit een event – online en offline – direct beschikbaar voor de hele organisatie. Mensen hebben vaak geen idee hoeveel waardevolle data een event oplevert. Niet alleen de feedback van een enquête, maar ook inzicht in zaken als: wie komt altijd, wie nodig je elke keer uit maar reageert nooit, wie meldt zich elke keer last minute af, wie scoort hoog – of juist laag – op de NPS-meting? Allemaal data waar niet alleen een eventmanager maar ook de afdeling marketing & communicatie heel blij mee zal zijn.”



Momice kent elke klant persoonlijk

“We hebben 1500 actieve users, die we allemaal kennen. Dat is hoe wij werken, hoe we er als bedrijf in staan. Gaat er iets mis bij een klant, zitten we er bovenop. Omdat we dat echt heel vervelend vinden. Ik denk dat we worden gewaardeerd om onze tools, maar vooral ook vanwege onze service en de supportafdeling die altijd bereikbaar is. Dát vinden klanten fijn.”




Ook geschikt voor kleine events

“We merken dat eventmanagers nogal eens denken dat Momice alleen voor grotere events geschikt is. Omdat wij voortdurend laten zien wat je er allemaal mee kunt doen. Inmiddels hebben we de tool zo aangepast dat het ook goed te gebruiken is voor bijvoorbeeld een teamuitje voor 25-50 personen. Je werkt dan met een simpele template die je kunt dupliceren, zodat het opzetten heel weinig tijd kost.”



Tekst: Carla van Elst

88 keer bekeken

De activiteiten van het Genootschap worden mede mogelijk gemaakt door de volgende Preferred Partners:

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon