top of page

“Waar is de klant het meest mee geholpen? Niet met het duurste, wel met het beste”

Een wereldwijde crisis aangrijpen om mooie, nieuwe oplossingen te bedenken voor je klanten. Dat doe je als innovatie in je DNA zit. Zoals bij LiveWall Events waar ze, net als bij alle andere evenementenbureaus, in 2020 de omzet van fysieke evenementen zagen wegvallen als gevolg van de coronacrisis. Na de eerste shock gingen ze in gesprek met de markt en hun vaste klanten: ‘Hoe ziet het ideale online event eruit en wat hebben jullie daarvoor nodig?’


Jerre Maas, co-founder LiveWall Events en MT-lid van LiveWall Group, is recent aangesloten bij het Genootschap voor Eventmanagers als Preferred Partner.


“Natuurlijk kun je als bedrijf in een crisisperiode blijven vasthouden aan de producten waarmee je al jaren werkt en kijken wat je er nog mee kunt,” zegt Jerre Maas, co-founder van LiveWall Events, terugkijkend op de tijd waarin de zakelijke eventbranche tot stilstand kwam. “Maar het is beter om na te denken over welke tweaks je kunt aanbrengen zodat jouw producten beter passen bij de nieuwe situatie.”

"Wat is het ideale online event, hoe moet dat eruitzien en wat heb je daarvoor nodig aan technische ondersteuning?"


Digital agency met evenementenpoot

De statige buitenkant van het voormalige notarispand in Tilburg doet niet vermoeden dat hier LiveWall Group gevestigd is. Deze digital agency creëert sinds 2011 apps, tools, platforms en content voor grote (inter)nationale merken en bedrijven. Ook beschikken ze over een evenementenpoot: LiveWall Events is sinds 2017 actief en ondersteunt eventorganizers met tools voor zowel online als offline evenementen. Daarbij kan LiveWall Events gebruikmaken van alle producten en services die de complete groep te bieden heeft. Denk aan: registratietools, interactieve software, social & content walls, legal voting, coöperatieve games en volledige online eventplatforms.

Binnen in het pand zorgen de coronamaatregelen voor rust en ruimte, ook op de bovenste verdieping waar het events team is gehuisvest. Maar die rust is slechts schijn, want sinds corona heeft het team het drukker dan ooit.

Wat is het ideale online event?

Als de coronacrisis iets heeft duidelijk gemaakt, dan is het wel hoe groot de behoefte is aan expertise op het gebied van online evenementen. “Niemand wist hoe je een goed online evenement organiseert; ook wij niet. Wij merkten dat veel eventmanagers met de handen in het haar zaten. Niet omdat zij geen visie op online zouden hebben, maar omdat er zo enorm veel tegelijk op ze afkwam. Dat was ook voor ons de reden om bij de start van de crisis eerst eens na te denken over wat wij en de markt belangrijk vinden bij een online evenement. Wat is het ideale online event, hoe moet dat eruitzien en wat heb je daarvoor nodig aan technische ondersteuning?”

Een voorbeeld: als je een livestream met interactie aanbiedt, maar de livestream heeft 25 seconden vertraging, geeft dat de digitale bezoeker niet het gevoel dat hij er echt live bij is. “Wij hebben daarom gezegd: bij livestream mag de vertraging niet meer zijn dan 2 seconden en wat is er nodig om dat technisch mogelijk te maken? Vanuit dat soort observaties en keuzes hebben we een eigen visie op online ontwikkeld.”

Pubquiz, legal voting en eVenue

De visie van LiveWall Events op het wat & hoe van online evenementen heeft geleid tot drie producten voor online events. Twee ervan zijn ‘tweak’-versies van bestaande producten: een pubquiz en legal voting. “De digitale pubquiz bedachten we eigenlijk voor eigen gebruik tijdens corona, maar het idee kreeg onverwacht enorm veel aandacht. Toen de NOS, Efteling en Coca Cola ons erover gingen bellen, zijn we er een productie van gaan maken, compleet met een tool voor de quiz, livestream en presentator. In de eerste lockdownmaand hebben we daar veel omzet uit gehaald.”

Ook legal voting is een bestaande tool van LiveWall Events en werd bijvoorbeeld al toegepast voor algemene ledenvergaderingen van politieke partijen. In de voorstellen voor de coronaspoedwet stonden onder meer aanwijzingen voor officiële online besluitvormingsprocedures en ook daar kwamen veel aanvragen voor binnen, bijvoorbeeld van corporates en verenigingen. “Zo’n stemprocedure moet juridisch kloppen en goed beveiligd zijn. Dan is het heel handig dat LiveWall op groepsniveau een aantal overkoepelende functies heeft voor alle teams, zoals onze legal en data protection officers. Dat geeft zekerheid en ook een bepaald gewicht.”

Het derde product – eVenue – is wel compleet nieuw en sluit aan op de vragen waar de eventmanager zich nu voor gesteld ziet. “Die moet zich steeds weer afvragen: kan dit evenement in een zaal, is 1,5 meter dan wel te handhaven, misschien toch beter online, helemaal of gedeeltelijk, maar hoe doen we dat dan met subsessies? En hoe ga ik dat allemaal bij elkaar brengen?”

Eén platform voor alle digitale diensten

eVenue biedt een antwoord op die vragen en twijfels. Het is één platform met daarin alle digitale diensten die een eventmanager zou willen gebruiken. Van registratie tot live interactie en van eventapps en websites tot plannertools en surveys. Ook zorgt het platform voor volledige integratie van alle eventdata. “Zo heeft elke opdrachtgever bij ons maar met één projectmanager te maken die het hele digitale vlak volledig voor je kan ontzorgen. Al heb je niet altijd het complete platform nodig; als jij liever alleen PresentersWall wilt gebruiken voor interactie, is dat ook prima.”

Het gaat de projectmanagers van LiveWall Events er dan ook niet om de meeste of de duurste tools te verkopen. Integendeel, alle leden van het team events zijn ‘eventminded people’ die geen ‘u vraagt, wij draaien’ houding aannemen, maar zich opstellen als echte sparringpartners van een eventorganizer. Ze stellen veel vragen aan hun opdrachtgevers, lastige vragen ook soms, om de dieperliggende achtergronden van een voorgenomen event te achterhalen. “Zo brengen we elke klantvraag die binnenkomt bij onze eventadviseurs terug tot de essentie: wat is je doel, wat wil je bereiken en wat is dan je behoefte? Dan pas kijken we naar welke tools daaraan zouden kunnen bijdragen. Waar is de klant het meest mee geholpen? Niet met het duurste, wel met het beste.”


"Dat is juist zo gaaf aan deze tijd, dat we nieuwe dingen kunnen bedenken en het experiment aangaan."


Kijken in de toekomst

Hoe ziet Jerre de toekomst van het zakelijke event? “Corona zorgde natuurlijk voor een abrupte omslag, maar de trend naar online was al eerder ingezet. Die fysieke evenementen waar deelnemers vanuit de hele wereld naartoe vlogen, die sloegen toch allang nergens meer op? Dat gaat dus sowieso veranderen en online events gaan ons daarbij helpen. Maar je moet daar wel heel goed over nadenken: hoe je het online event inkleedt, welke doelstellingen je ermee wilt bereiken en wat je verwachtingen zijn. Ik ga ervan uit dat ook fysieke events na verloop van tijd zullen terugkeren. Omdat we niet zonder live ontmoetingen kunnen, want laten we wel wezen: voor sommige zaken is online niet meer dan een slap aftreksel van live. Dus online én fysiek, dat betekent dat we de komende jaren veel hybride events zullen gaan zien. Niet in de vorm van fysieke evenementen die worden gelivestreamd, want daar geloof ik helemaal niet in. Omdat online en offline events te veel verschillen. Het zijn hele andere werelden, qua aandachtspanne, qua afleiding, qua beleving. Als je een online en offline event goed wilt combineren, zul je twee afzonderlijke programma’s moeten maken – met eigen doelstellingen, draaiboeken en actieplannen – die je met elkaar moet vervlechten en op verschillende momenten moet laten samenkomen. Dat gaat de route worden voor de komende jaren.”

Of LiveWall Events voor die route nu al het juiste aanbod ontwikkeld heeft, zal wat Jerre betreft moeten blijken. “Het is een nieuwe markt, we zijn nog maar net begonnen. Dus we gaan dingen bedenken met elkaar, waarvan het ene heel goed zal werken en het andere voor geen meter, en daar leren we van. Dat is juist zo gaaf aan deze tijd, dat we nieuwe dingen kunnen bedenken en het experiment aangaan.”


 

Het verhaal van LiveWall Events begint bij LiveWall, de social media tool die de compagnons van Jerre Maas in 2011 als startup op de markt brengen. Deze tool, die breed bruikbaar is voor brands & events, zorgt voor verbinding tussen online, digital en offline. Het blijkt een doorslaand succes. Grote merken melden zich als klant, zowel nationaal als internationaal. Wat volgt is een explosieve groei, in mensen – in 9 jaar tijd van startup naar gerenommeerd bedrijf met ca. 90 medewerkers – en in producten & tools, diensten & services. Jerre Maas haakt in 2012 aan, ontwikkelt er diverse tools zoals PresentersWall, geeft leiding aan LiveWall Events (“wel een beetje mijn kindje”) en is MT-lid van LiveWall Group. De ontwikkeling van de groep werd tot nu toe vooral ingegeven door inkomende klantvragen. “Onze focus was steeds: vinden we het leuk en is het technisch uitdagend? Bij twee keer ‘ja’ gingen we ervoor, ook als de vraag betekende dat we een heel nieuw product moesten gaan maken. Zo krijg je dus dat brede aanbod met zoveel verschillende producten en diensten. Maar wel allemaal met hetzelfde gezamenlijk streven: mooie en innovatieve dingen maken voor onze klanten.” Voor de eventmanager biedt dat brede aanbod veel voordelen. “De kracht van de groep erachter maakt dat we veel kunnen inzetten voor een evenement.”

 

Jerre Maas startte zijn eerste onderneming – voor webdesign – al op 15-jarige leeftijd. “Meer een uit de hand gelopen hobby,” relativeert hij zelf. Maar het ondernemerschap bleek hem wel te passen. Na zijn studie sociale psychologie lanceerde hij verschillende online producten en diensten, terwijl hij daarnaast werkte als zelfstandig dagvoorzitter, presentator en communicatietrainer. Sinds 2012 is hij als MT-lid verbonden aan LiveWall Group en geeft als co-founder leiding aan het team van LiveWall Events. Combineert dat werk nog altijd met dagvoorzitter-, presentatie- of trainingsopdrachten. “Ik ben altijd met veel verschillende dingen bezig geweest. Ooit dacht ik dat ik vanaf mijn 30ste misschien meer zou moeten gaan focussen. Nu denk ik: waarom eigenlijk? Ik doe alleen dingen die ik leuk vind en die passen bij mijn belangrijkste persoonlijke drijfveer: mensen laten groeien. Dat kan ik zowel doen als dagvoorzitter, presentator en trainer, als in mijn coachende rol in het team van LiveWall Events.”

 

Tekst: Carla van Elst

311 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page