‘Wij kunnen zo flexibel zijn omdat we een familiebedrijf zijn’

Grand Hotel Huis ter Duin is enig in zijn soort. Vijfsterrenhotel én familiebedrijf, te vinden op het hoogste duin van Noordwijk, en dat al sinds 1887. Een hotel met internationale uitstraling; hier logeerde bijvoorbeeld Obama tijdens de Nuclear Security Summit in 2014. Maar tevens een hotel dat een scala aan eventmogelijkheden biedt. Van hun jaarlijkse Nieuwjaarsgala – voor Noordwijk en de regio – tot de mooiste bruiloften en van besloten boardmeetings tot grote internationale conferenties.

Justus van Soelen en Natascha Keesmaat


De naamsbekendheid van het hotel is groot, eigenlijk kent iedereen in de Nederlandse eventbranche het wel. Maar weten we dan ook precies wat het hotel biedt en waar het voor staat? Nee, zeker niet altijd, weet het vijfkoppige salesteam uit ervaring. Voor dit Partner Profiel spraken we onder meer over die relatieve onbekendheid met Natascha Keesmaat, sales MICE nationaal, en Justus van Soelen, sales MICE internationaal. Zij zijn de ‘gezichten’ van Grand Hotel Huis ter Duin voor respectievelijk het Genootschap voor Eventmanagers en G14.

Een brede range aan events en opdrachtgevers

Eerst wat feiten over Huis ter Duin als zakelijke evenementenlocatie. Naast hotelkamers, suites en penthouses beschikt dit hotel over 19 stijlvolle multifunctionele zalen, met een totale capaciteit van 2.500 personen. Er zijn 3 restaurants, waaronder Restaurant Latour dat in januari 2020 voor de 15e maal een Michelin-ster ontving.

Op jaarbasis worden er zo’n 500 events georganiseerd; van klein tot heel groot, van boardmeeting tot heisessie en van meerdaagse conferentie tot personeelsfeest. De groep opdrachtgevers is ook heel breed en varieert van corporate tot overheid en van MKB-bedrijven uit de regio tot grote multinationals. “Grote buitenlandse bedrijven die conferenties organiseren voor internationale deelnemers, kiezen voor ons omdat ze op zoek zijn naar een alles-in-één locatie,” vertelt Justus van Soelen. “Omdat zij vaker evenementen organiseren in het buitenland zijn ze bekend met de verschillen in prijsstellingen. Dat bijvoorbeeld hetzelfde evenement in Geneve meer kost dan in Lissabon. Wij zitten met onze prijzen rond het gemiddelde en ook dat maakt ons voor hen een interessante partner.”


"Het verblijf van Obama toont aan hoe goed dit hotel beveiligd kan worden. Ook voor onze eigen ministeries is dat belangrijk.”


Opboksen tegen beeldvorming

Voor de nationale markt ligt dat iets anders. Natascha Keesmaat merkt dat potentiële opdrachtgevers Grand Hotel Huis ter Duin vaak associëren met ‘luxe’ en op grond daarvan misschien afzien van een aanvraag. “Die beeldvorming dekt niet helemaal de lading, maar we lopen er wel tegenaan. Daarom zijn we hard bezig om die visie te veranderen. Dus tegen de partij die elk jaar naar een driesterrenhotel gaat, maar nu vanwege hun bedrijfsjubileum eenmalig voor vijfsterren kiest, zeg ik: waarom niet volgend jaar óók? Want ik denk dat wij voor veel zakelijke bijeenkomsten een hele goede locatie zijn en waarschijnlijk meer te bieden hebben, omdat de begeleiding van groepen hier persoonlijker en meer hands-on is. Dat is niet iets wat in geld valt uit te drukken.”

Want dat is deel twee van de onjuiste beeldvorming: luxe, dus duur. Klopt dat dan wel? “Nee,” zegt Natascha gedecideerd. “Dat hoeft tenminste niet. Wij rekenen alleszins schappelijke prijzen voor grootschalige evenementen, net zoals voor onze hotelkamers. Zéker in vergelijking met de prijsstelling in de grote steden. Wel zijn er prijsverschillen binnen de segmenten; sommige menu’s zijn bijvoorbeeld duurder omdat het niveau ook hoger is. Maar om dat uit te leggen is het wel belangrijk dat mensen het met eigen ogen komen zien.”

In dat geval kunnen Natascha en Justus meteen een ander misverstand uit de wereld helpen: dat er veel niet zou mogen of kunnen in dit vijfsterrenhotel. “Weet je wat grappig is?” vraagt Justus. “Dat hier juist veel kan, daarmee kunnen wij ons echt onderscheiden. Wij zijn heel flexibel, vinden het alleen maar leuk om steeds nieuwe en gekke dingen te doen.” Natascha haakt daarop in: “En weet je waarom we zo flexibel kunnen zijn? Omdat we een familiebedrijf zijn.”

Familiebedrijf met korte lijnen

Ook dat is bij veel mensen niet bekend, dat Grand Hotel Huis ter Duin een van de weinige vijfsterrenhotels in private handen is. Het pand is sinds de jaren 70 van de vorige eeuw eigendom van een Noordwijkse familie, die het hotel niet alleen in bezit heeft maar ook echt verweven is met het dagelijks management en de operationele onderdelen. “Omdat wij een familiebedrijf zijn en geen onderdeel van een keten, bepalen wij zelf onze spelregels. De lijnen zijn hier kort, leuke plannen en ideeën hoeven dus niet eerst langs tig schijven. Met een bijzondere aanvraag stappen we naar de directeur en vragen hem rechtstreeks: wat vind jij, kunnen we dit realiseren?”

Voor beiden is de dagelijkse aanwezigheid van familieleden een van de prettige kenmerken van het bedrijf. Omdat je dan precies weet voor wie je werkt. “Al in mijn eerste week hier, viel dat voor mij op zijn plek,” vertelt Justus. “Het was hoogzomer, heel erg druk en er viel onverwacht iemand uit bij Reserveringen. Toen zag ik ineens één van de familieleden zelf aan de telefoon zitten om reserveringen aan te nemen. Dan weet je: dit is écht hun bedrijf en daar handelen ze naar. Die houding werkt door naar iedereen die hier werkt.”

Noordwijk als destinatie

Buiten de grote steden hebben 100+-hotels het vaak niet makkelijk. Daarom bundelen ze in Noordwijk hun krachten. “Samen met Noordwijk Marketing proberen we Noordwijk op de kaart te zetten als de plek waar je moet zijn voor je conferenties. In 2020 willen we weer gezamenlijk, mét alle vaste partners voor buitenactiviteiten en transfers, een inspirerend event voor de eventprofessional organiseren. Net zoiets als INSPIRE: een dag met entertainment, goede sprekers en alle informatie over destinatie Noordwijk,” aldus Natascha.

Ook staan ze regelmatig met een gezamenlijke stand op nationale en internationale beurzen. Dat president Obama te gast is geweest in Huis ter Duin zal Justus van Soelen dan nooit als verkoopverhaal gebruiken. Maar hij kent de uitstraling ervan, dus laat hij het weleens terloops in een gesprek vallen. “Als een van de dingen die hier ooit zijn gebeurd. Vooral Amerikanen vinden dat heel interessant, het maakt dat ze ons zien als een serieus en betrouwbaar bedrijf.” “Zeker op het gebied van security,” vult Natascha aan. “Het verblijf van Obama toont aan hoe goed dit hotel beveiligd kan worden. Ook voor onze eigen ministeries is dat belangrijk.”

Uitzicht

Hoe zien de komende jaren eruit voor Grand Hotel Huis ter Duin? Qua management zijn er in elk geval geen grote wijzigingen te verwachten. Inmiddels is de tweede en deels ook de derde generatie familieleden aangetreden, op verschillende niveaus in het bedrijf. Dat soort veranderingen gaan steeds heel vloeiend in elkaar over, ervaren Natascha en Justus.

Ook het gebouw zal geen grote wijzigingen ondergaan, al wordt er continu in geïnvesteerd. “Je kunt dit pand zien als je eigen huis, waar altijd wel wat aan onderhoud te doen is,” zegt Natascha. Zo is men al jaren gefaseerd bezig met een grootschalige aanpak van de buitenzijde, waarbij alle natuursteen wordt vervangen.

Natascha en Justus zelf zijn zeker niet van zins om hier weg te gaan. Omdat ze te veel genieten van hun werk én van hun mooie werkplek. Wat is voor hen het mooiste of meest bijzondere aan die werkplek? Justus: “Ik werk hier nog maar kort, dus voor mij is alles nieuw en mooi. Maar Bar Maritime is wel een van mijn favorieten.” Natascha: “Het uitzonderlijk mooie uitzicht op zee is voor mij het mooiste. We genieten daar zelf soms te weinig van, in de drukte van alledag. Maar tijdens rondleidingen zie ik de reacties van gasten en dan realiseer ik me weer hoe fantastisch dit is.”

Natascha Keesmaat werkt sinds september 2011 bij Grand Hotel Huis ter Duin. Begon als eventmanager, is inmiddels salesmanager MICE nationaal, organiseert daarnaast op veler verzoek nog altijd de grote jaarlijkse gala’s voor goede doelen. Justus van Soelen trad in juli 2019 aan als salesmanager MICE internationaal.

Wat maakt voor jullie het werken voor Huis ter Duin leuk?

“De reuring. Dat er elke dag wel iets bijzonders gebeurt, altijd wat, altijd maar door; dat is het leukste. We missen het echt als er eens een dag niks geks gebeurt. Ook dat het een familiebedrijf is, waar je veel vrijheid krijgt, wat inherent is aan de flexibiliteit. En natuurlijk de mensen die er werken!”

Tekst: Carla van Elst Fotografie: Nunes dos Anjos

221 keer bekeken

De activiteiten van het Genootschap worden mede mogelijk gemaakt door de volgende Preferred Partners:

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon