top of page

‘Wij zijn de kameleon die in elke sfeer wil en kan meedenken’

Er zijn van die momenten dat je als ondernemer weet: nú! Nu is het tijd voor The Next Step. Dat kan dan te maken hebben met factoren als geplande groei, een verhuizing, een wissel aan de top of nieuwe ambities. Bij Van der Maarel Eventstyling spelen op dit moment eigenlijk alle vier genoemde factoren.


Cees van der Maarel (l) en Martin Bos.

Voor dit bedrijfsprofiel spreken we met directeur/eigenaar Cees van der Maarel en salesmanager/senior accountmanager Martin Bos. Uit hun verhalen blijkt overduidelijk hoe alles bij Van der Maarel Eventstyling op dit moment in het teken staat van The Next Step. Het bedrijf raakt langzaam maar zeker ingesloten door de oprukkende stad, dus is er een nieuw en groter pand op een nieuwe plek in voorbereiding waar ze in het voorjaar van 2022 naartoe verhuizen. Het plan is om daar een Inspiration-centre te ontwikkelen, maar daar kunnen ze in dit stadium nog niet meer over vertellen. Tegelijk is Cees al enige tijd bezig met voorzichtig wat afstand nemen. “Dat valt niet mee, want ik heb met passie aan dit bedrijf gebouwd en ik zie nog zoveel kansen. Maar er komt een tijd dat je denkt ‘oké, prima, na zoveel mooie jaren waarin ik 24/7 paraat stond, is het nu tijd voor de volgende stap.’ Naast het kennis delen wat ik al die jaren heb gedaan, wil ik ruimte gaan maken voor nieuwe ideeën.” Waarmee hij zowel doelt op de ruimte voor input van een jongere garde, als op de ruimte voor vervolgstappen die hij voor zichzelf heeft bedacht.


Alles in eigen huis

Even terug naar de oorsprong van het bedrijf. Terug naar 1953, het jaar waarin Bloemmagazijn Jac van der Maarel wordt opgericht door de vader van Cees. Jac gaat zich na verloop van tijd toeleggen op het kweken en verhuren van planten en bloemen voor lokale feesten. Cees neemt de bedrijfsleiding in 1987 over en bouwt de oorspronkelijke eenmanszaak uit tot het huidige internationaal opererende bedrijf in totale eventstyling. “De oorsprong van ons bedrijf ligt dus in de bloemsierkunst en dat zie je nog altijd terug in de natuurlijke elementen en eerlijke materialen waarmee we werken in onze stylingconcepten. Dát zit in het DNA van dit bedrijf en daar ligt ook onze expertise,” zegt Cees van der Maarel.

Wat inmiddels ook deel uitmaakt van het bedrijfs-DNA is de conceptmatige benadering van eventstyling. Denken in concepten die worden opgebouwd uit de vijf productcategorieën: meubels, bloemen, groen, accessoires en visuals. Alle producten uit die vijf categorieën hebben ze zelf in huis – vandaar de eigen kas, bloembinderij, magazijn en werkplaats – en alle productlijnen zijn zelf ontworpen in hun eigen designstudio. Daarmee onderscheiden we ons, zeggen Cees en Martin. “Er zijn meer bedrijven die totaalstyling doen, maar vaak hebben die hun beperkingen in sfeer. Wij zijn meer de kameleon die in elke sfeer wil en kan meedenken. Diversiteit is voor ons zeer belangrijk. Waarbij we over ons eigen assortiment heen kunnen denken. Als wij iets niet zelf in huis hebben, gaan we het maken.”


Trendteam ontwikkelt nieuwe stijlconcepten

Net als de fashionindustrie brengt Van der Maarel elk jaar verschillende nieuwe stijlconcepten uit, die worden ontwikkeld door een multidisciplinair samengesteld trendteam. “Zij zijn steeds bezig met innovatie, nieuwe lijnen en concepten bedenken. Kijken bijvoorbeeld heel scherp naar wat er leeft in de markt, letten op trends in de branche. Bezoeken wereldwijd beurzen om zich zo breed mogelijk zich te oriënteren. Maar ze houden ook in de gaten wat er gebeurt in de interieurbranche. Bijvoorbeeld bij Maison&Objet in Parijs, of op de jaarlijkse beurs voor interieurontwerp Salone del Mobile in Milaan, of dichter bij huis tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. Wat zij signaleren vertalen wij door naar de eventbranche,” vertelt Cees.

Ook opdrachtgevers geven soms de aanzet voor een nieuwe stijl. “Soms ontwikkel je voor een evenement in samenwerking met de klant zo’n gaaf concept, dat moet dan gewoon een concept voor de markt worden,” aldus Martin Bos. Dat kan zelfs gebeuren op basis van één bepaald product waar een klant om vraagt. Cees van der Maarel: “Vorig jaar wilde een klant in München heel graag een specifieke tafel. Dan is het aan ons om te zeggen: daar gaan we een range van producten omheen creëren en maken er een nieuw concept van. Als het maar genoeg kans van slagen heeft, dat wil zeggen voldoende mogelijkheden om het ook elders in te kunnen zetten.”





Het persoonlijke is belangrijk

Bij Van der Maarel geloven ze in de kracht van ‘personal touch’; zowel in hun relatie tot de klant, als in de evenementen die ze vormgeven. In de eventbranche is het persoonlijke nu heel belangrijk, aldus Cees en Martin, en dat zal alleen maar meer worden. “Daarom zijn wij niet een platte verhuurder van spullen, die alleen bestellingen uitvoert,” legt Martin uit. “Wij gaan als het even kan met onze klanten in gesprek over hun evenement, zeker als we daarvoor een concept gaan bedenken. Wie komt er, wat gaat er precies gebeuren? Is het evenement bedoeld om iets te lanceren of om mensen te bedanken? Wil je dat mensen diepgaand met elkaar kunnen spreken of juist meerdere snelle en korte gesprekken gaan voeren? Allemaal invalshoeken waar je met styling op kunt inspelen. Styling kan eraan bijdragen dat mensen ergens blijven hangen of juist snel vertrekken; in die zin is styling bepalend voor het slagen van je evenement en het behalen van beoogde doelen.” Voor veel corporates werkt Van der Maarel al met verrassende sfeerconcepten, zoals Second Change, een sfeerconcept rondom duurzaamheid, of Suits, dat als sfeerconcept ook goed aanslaat op hedendaagse wensen. “Omdat wij alle disciplines onder één dak hebben kunnen we snel schakelen en een project eventueel turnkey opleveren.”

Overigens heeft de conceptmatige benadering niet tot gevolg dat je bij Van der Maarel alleen maar voor concepten terecht kunt. Klanten kunnen via de website ook losse producten huren. Al zal het salesteam van Martin ook dan vaak even contact opnemen en doorvragen: statafels, voor een event of iets anders, heeft u ook nagedacht over bijvoorbeeld garderobe of registratiebalie? “Wie gewoon een offerte per mail wil en verder niets, krijgt dat natuurlijk. Al is dat niet waar wij in uitblinken; wij zijn juist goed in dat stukje extra. Maar we bedienen zeker ook de klant die zegt ‘doe mij maar tien van die tafels, want die zijn echt heel mooi.’ Onze producten zijn dusdanig uniek dat daar qua verhuur een markt voor is.”


Internationale ambitie

Steeds vaker rijden vrachtwagens van Van der Maarel Eventstyling de landsgrens over; het bedrijf is namelijk al enige jaren actief in het buitenland. In de meeste Europese landen is ‘totaalstyling’ een onbekend product. “We merken dat daar veel naar vraag is,” zegt Cees. Vooralsnog wordt al het materiaal voor buitenlandse producties vanuit Nederland aangeleverd. “Omdat wij zeer specifieke producten bieden, die heb je daar gewoon niet.” Ook Nederlandse bedrijven met buitenlandse vestigingen zijn gebaat bij de buitenlandervaring van Van der Maarel. Omdat zij daardoor verzekerd zijn van dezelfde corporate identity en uitstraling bij bijvoorbeeld hun jaarevents in verschillende vestigingen.

Voor de toekomst richt Van der Maarel de focus op groeien in het buitenland. Graag zouden ze daarbij met andere bedrijven samenwerken, om internationaal een vuist te kunnen maken. Cees: “Hoe mooi zou het zijn als je samen met een paar ondernemende branchegenoten gaat kijken waar de mogelijkheden liggen? Daar heb je gelijkwaardige partners voor nodig, met dezelfde ambities, en een beetje lef, om je gezamenlijk op mooie projecten te kunnen richten. Het is nu nog niet zo ver, maar we zijn wel met partijen in gesprek. Ik verwacht dat dat in 2020 een definitievere invulling gaat krijgen.”


Tot slot: de transitie

Maar voor 2020 staat, zoals gezegd, ook The Next Step op stapel. In feite is het bedrijf volop aan het anticiperen op die transitie. Zo trad in begin 2019 Anton Romme al aan als nieuwe general manager. Hij is degene die op termijn de rol en functie van Cees in het bedrijf gaat overnemen. Zo ver is het nu nog niet, benadrukt Cees. Hij wil eerst deze periode van loslaten goed afronden. “Daarvoor is het nodig de basis van het bedrijf stevig neer te zetten, het DNA te waarborgen en de beleving en de passie over te dragen aan de nieuwe garde. Zodat iedereen dezelfde taal spreekt en weet waar het bedrijf voor staat. Dan kan ik met een gerust hart stap voor stap terugtreden, terwijl alles hier gewoon doordraait. Nu houd ik nog graag overal lijntjes. Maar als het goed geregeld is, en dat gevoel heb ik, dan laat ik het los.”

De transitie betekent dat het bedrijf in beweging is. Voor Martin Bos – die in 2018 na een korte onderbreking terugkeerde bij het bedrijf waar hij sinds 2009 werkt – is dat een pluspunt. “Ik ben teruggekomen in de wetenschap dat dit ging gebeuren. Dus heel bewust de stap gedaan naar een organisatie in beweging, omdat dat veel kansen biedt. Verandering hoort er nu eenmaal bij, anders blijf je als bedrijf niet bestaan. Je moet altijd meebewegen met de markt en de trends. Daarom denk en verwacht ik dat wij over vijf jaar nog steeds dé creatieve sfeerpartner zijn. Nog steeds vernieuwend zijn, nog steeds voorop lopend. Dat is in elk geval onze ambitie voor de komende jaren.”





 

Nederland – Spanje

Na het vertrek van Cees bij Van der Maarel – en zoals gezegd: dat heeft nog wel even tijd – zal hij zeker niet achter de geraniums verdwijnen. Hij wil dan meer gaan focussen op zijn tweede bedrijf dat al in 2017 het licht zag, Storm Concepts, gericht op de restyling van hotels, venues , bedrijfspanden en villa’s. “Ik zal wat vaker in mijn huis in Javea verblijven. Vanuit Spanje kan ik de gang van zaken bij Van der Maarel goed volgen, maak ik de strategische plannen en wil ik voor Storm Concepts voet aan de grond te krijgen in Spanje, want daar liggen veel zakelijke mogelijkheden. De Nederlandse touch mengt goed met het Spaanse karakter.”


 

In sommige projecten zit je ziel, die blijven je altijd bij

Cees en Martin knikken naar elkaar, ze denken beiden aan hetzelfde project. De Nationale Herdenking MH17 in de Amsterdamse RAI in 2014. Als thema voor het concept kozen ze ‘Een leegte die zich langzaam vult’. Dat thema werd op allerlei manieren vormgegeven. Met sfeerdecoratie bestaande uit frames, waar ter plekke bloemen in werden gestoken; de herdenkingswand met buisjes, voorzien van namen van slachtoffers, die de aanwezigen konden vullen met bloemen; de honderden windlichten die op het podium werden ontstoken. Cees: “Het was zo’n eervol project om aan te werken. Nabestaanden hebben ons achteraf gebeld om te zeggen dat ze het als een warme deken hadden ervaren.” Martin vult aan: “We hebben echt mensen kunnen raken met de beleving die we daar toen neergezet hebben.”



 

Wat gaat je aan het hart in de eventbranche?

Martin Bos: “Vooral het moeten pitchen zonder duidelijke financiële kaders. Dat is heel lastig, omdat styling zo relatief is. Een tafel kost wat hij kost, maar alle beleving eromheen kun je aanpassen aan je budget.”

Cees van der Maarel: “Dat het gaat om echte persoonlijke ontmoetingen – waar veel behoefte aan is – en dat dat de meerwaarde is van live communicatie. Verder denk ik dat in de branche de grootschaligheid af zal nemen, de kwaliteit van evenementen toe gaat nemen en dat we allemaal bewustere keuzes gaan maken. Bijvoorbeeld voor duurzaamheid waar dat kan, door zaken zo slim mogelijk te organiseren. Ook de ontwikkeling van circulaire events zal een hoge vlucht gaan nemen.”

 

Tekst: Carla van Elst

300 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page