“Het is onze ambitie om het meest duurzame paleis ter wereld te worden”



Richt je op wat wél kan en denk creatief. Zo zou je de reactie van eventlocatie Paleis Soestdijk op de coronacrisis kunnen samenvatten. De opgelegde capaciteitsbeperkingen boden zij bijvoorbeeld het hoofd door zoveel mogelijk de buitenruimten op het landgoed voor verhuur in te zetten en een pakket voor livestreams en webinars op te stellen. Daarnaast bood de gedwongen ‘rust’ hun alle ruimte om te werken aan de plannen voor de verhuurmogelijkheden in de toekomst. Een toekomst waarin het landgoed en het paleis zullen zijn getransformeerd tot dé landingsplek voor innovatief en ondernemend Nederland.


Al was en is het natuurlijk niet leuk, zegt salesdirector Daan van de Kamp, om niet op een normale manier te kunnen werken. Om bijvoorbeeld maar 30 gasten te mogen ontvangen voor een receptie in de Oranjerie, terwijl dat er in normale tijden wel 200 kunnen zijn. Om ook nog eens geen duidelijke horizon te hebben bij alle beperkingen. Dus niet te weten of er dit jaar nog kerstdiners in het paleis zelf geboekt kunnen worden. Wat hij wél weet: op 1 januari 2021 gaat het paleis dicht en starten de voorbereidingen voor de restauratie. De Oranjerie blijft beschikbaar voor verhuur; naar verwachting gaat het paleis eind 2023 weer open voor publiek en voor (zakelijke) bijeenkomsten.

Iconisch monument in transitie

Op 1 februari 2020 trad Daan als salesdirector aan bij Paleis Soestdijk. Zodra de omvang van de coronacrisis en de gevolgen voor evenementenlocaties duidelijk werden, meldde hij de locatie aan als Preferred Partner van het Genootschap voor Eventmanagers. “Omdat het belangrijk is dat we zichtbaar zijn en blijven. Ik wil het verhaal van deze bijzondere locatie kunnen blijven vertellen. Natuurlijk is dat het historische verhaal – Paleis Soestdijk als icoon van Nederland – maar belangrijker nog is het verhaal van de transitie naar de toekomst waar we mee bezig zijn. Dat het onze ambitie is om het meest duurzame paleis ter wereld te worden. Daarom gaan we hier een podium creëren voor vijf van de zeventien UN Sustainable Development Goals, namelijk: water, agricultuur & voeding, energie en gezondheid.” Bewust van je footprint

In het binnenkort te verschijnen uitgebreide profiel van Paleis Soestdijk als Preferred Partner legt Daan uit waarom hij de nadruk op duurzaamheid zo belangrijk vindt. “Ik denk dat het belangrijk is dat onze branche zich daarvan bewust wordt. We weten allemaal dat er nogal wat komt kijken bij elk evenement, denk alleen maar aan alle vervoersbewegingen van mensen en materialen die nodig zijn. Natuurlijk is live fantastisch, we willen allemaal niets liever en zodra het kan gaan we dat ook weer doen. Maar laten we het dan wel op een moderne manier aanpakken, in het volle bewustzijn van onze footprint. Zo’n landgoed als dit, waar je letterlijk middenin de natuur zit, is de beste plek om die connectie duidelijk te maken.”


USP’s

Die ligging middenin de natuur is trouwens ook een van de USP’s van het landgoed. Zo heb je bijvoorbeeld vanuit de Oranjerie een fantastisch uitzicht op het park en het paleis. De hoge ramen rondom geven je de sensatie tegelijk binnen en buiten te zijn.

Een andere USP van het landgoed is het gevoel dat je hier met één been in het verleden staat en met het andere in de toekomst. Dat heeft alles te maken met de status van dit landgoed als nationaal icoon én met de transitie die het de komende jaren zal ondergaan. Bij die transitie worden het paleis en andere gebouwen op het landgoed weer in de oude luister hersteld, terwijl er tegelijk een onafhankelijk en inspirerend podium wordt gecreëerd voor succesvolle ondernemingen in de Nederlandse kennis- en maakindustrie.

Lees het complete profiel van Paleis Soestdijk en Daan van de Kamp binnenkort op de website van het Genootschap voor Eventmanagers.


Waar kennen we Daan van de Kamp van?

Disneyland Parijs was in 2002 zijn eerste werkgever na zijn opleiding Hospitality Management aan Stenden University. Weer terug in Nederland werkte hij als salesmanager, voor onder andere Carlton Ambassador Den Haag en ITB Holland, en ook enige jaren als citymarketeer bij Den Haag Marketing & Convention Bureau. Vanaf 2015 koos hij voor salesfuncties bij evenementenlocaties, zoals Westergas in Amsterdam en De Lichtfabriek in Haarlem.

In februari 2020 werd hij door MeyerBergman Erfgoed Groep aangesteld als salesdirector voor twee van hun erfgoed-eventlocaties: Paleis Soestdijk en Buitenplaats Doornburgh. “Het leuke van sales voor locaties is dat je een kijkje in de keuken krijgt bij de events van anderen. Je hebt een bijzondere band met elkaar, zij kiezen voor jouw locatie om hun events optimaal vorm te geven. Daar ben ik altijd mee bezig: wat kunnen wij als locatie en ik als salesmanager doen om ervoor zorgen dat jouw event een succes wordt en jij je doelen haalt? Het hoogst haalbare is voor mij dat mensen mij bellen vanwege mijn expertise, om samen het mooiste event te realiseren.”


Tekst: Carla van Elst

48 keer bekeken

De activiteiten van het Genootschap worden mede mogelijk gemaakt door de volgende Preferred Partners:

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • YouTube