top of page

MOMICE 10 jaar!

Dit jaar bestaat eventsoftware bedrijf Momice 10 jaar. En voor net zo’n lange periode is Momice Preferred Partner van het Genootschap voor Eventmanagers. Een goed moment voor een artikel.


Fotografie Jeancarlo Nunes dos Anjos

Van proactieve startup naar energieke eventsoftware-partner Het 10-jarig jubileum van Momice werd gevierd met een festival-dag vol kennis en inspiratiesessies voor klanten en relaties van Momice. Eén van de deelsessies vertelde het verhaal van ‘De reis van Mo’ waar Momice in 10 jaar tijd uitgroeit tot een professionele en creatieve speler in het veld. Verassende en humoristische verhalen over de oprichting – soms al bekend voor de insider – en betekenisvolle ontmoetingen; deze hebben grote impact op de strategische keuzes en spelen een belangrijke rol in het succes van de groei van Momice. Tegenslagen zijn er ook, maar het plezier en de gedrevenheid om Momice te blijven ontwikkelen straalt na 10 jaar nog steeds overal vanaf. Experiment Misschien ligt het in de aard van een softwarebedrijf om systematisch te werk te gaan en continu het product te verbeteren door middel van updates. Op eigen initiatief of op verzoek van de klant, maar Momice werkt continu aan nieuwe oplossingen en de mogelijkheid om nieuwe innovaties te integreren. In 2022 begonnen ze met een nieuw product Griffle: Training Management Software. Het initiatief om software voor de opleidingsmarkt te ontwikkelen kwam niet voldoende van de grond. Door de beslissing te nemen ermee te stoppen, tekende zich een duidelijkere strategie voor Momice af. Want Momice is inmiddels veel meer dan alleen eventsoftware voor eventmanagers. Focus op de eventmanager In de loop der jaren is Momice steeds meer gaan doen rondom de eventsoftware. De gebruikers van de eventsoftware kon Momice niet alleen helpen met het vergemakkelijken van hun werkzaamheden door het gebruik van de software maar ook door middel van praktische tips en kennis over de communicatie rondom evenementen. Daarop ontwikkelden zij onder meer de Event Blueprint, een blauwdruk voor evenementen, waarmee de kans op het behalen van de eventdoelstellingen ineens een stuk makkelijker wordt. Niet alleen whitepapers en een forum vol tips en tricks maar ook diverse online kennissessies zijn een waardevolle inspiratiebron voor de eventmanager die nieuwsgierig is naar de laatste ontwikkelingen en meer.




Toekomst Gedurende 10 jaar heeft Momice de eventsoftware ontwikkeld tot een succesvol product en kennisplatform. Maar wat staat ons te wachten? Tijdens de afsluitende sessie van het 10-jarig jubileum (M)ode aan de Eventbranche kwamen drie sprekers aan het woord: Maarten Schram (directeur IDEA), Dirk Prijs (directeur Genootschap voor Eventmanagers, G14 en Platform Cultuur Locaties) en Molly (de AI gegenereerde mascotte van Momice - een primeur!). Dagvoorzitter Tom Jessen sprak met hen en deelnemers uit de zaal over de toekomst van evenementen en wat dit mogelijk betekent voor eventmanagers. De belangrijkste punten uit dit gesprek:


  • Jaarlijks gaat er maar liefst 6 miljard om in de zakelijke evenementenbranche en nog eens 3 miljard in festivals en entertainment in Nederland.

  • Huidige uitdagingen in de organisatie van evenementen voor eventprofessionals: budgetten staan onder druk en de bezoeker van evenementen is veel kritischer geworden. Dat maakt ook dat je goed moet kijken naar de organisatie van je evenement: dient het evenement wel zijn/ of haar doel? En is elke euro die besteed wordt aan de organisatie van het evenement het wel waard?

  • Met de komst van AI veranderen ook de werkzaamheden van eventprofessionals: taken kunnen uitbesteed en versneld uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan teksten schrijven en beelden genereren. Met name werkzaamheden zoals planning, organisatie, communicatie en analyse zijn goed te automatiseren. De eventprofessional kan zich meer richten op creativiteit, innovatie, relaties bouwen en problemen oplossen.

  • De eventmanager van de toekomst moet over andere vaardigheden beschikken en kennis hebben van een breder palet aan vakgebieden. Daarbij is het van belang om je te blijven openstellen voor verandering.

  • Automatiseren met behulp van AI biedt de kans om ‘vervelende’ taken uit te besteden, waardoor er meer tijd is voor intermenselijk contact. De eindcuratie van geautomatiseerde taken ligt nog altijd bij de eventprofessional.


Rutger Bremer, directeur en medeoprichter van Momice over automatiseren met behulp van AI: [...] 'Ga niet meer doen maar: geniet meer!’

Tot slot

Rutger Bremer, directeur en medeoprichter van Momice: ‘Vergeet niet dat jij als eventmanager altijd de regie hebt. Voorkom dat je met behulp van AI méér gaat doen. Stop de tijd die je overhoudt in plaats daarvan in de kwaliteit van je evenementen. Ook al automatiseer je meer, behoud hetzelfde tempo.'



Fotografie Jeancarlo Nunes dos Anjos


 

Tekst & foto: Annemieke van Hees, Genootschap voor Eventmanagers

45 weergaven

Comments


bottom of page