Vertellen, Verbinden, Verwonderen

Interview met corporate illusionist Niels Houtepen

Wie is...

"We spelen vele rollen in het leven… De leukste vind ik die van vader van mijn zoontje James. De andere rol ik erg leuk vind is die van illusionist."


Dat is een bijzonder beroep…

"Vooral een leuk beroep! Het verwonderen van mensen is een drijfveer in alles wat ik als professional doe, zowel voor als achter de schermen."


Je noemt jezelf corporate illusionist?

"Klopt. Bij een illusionist denk je al snel aan schaars geklede dames, een man met wapperende haren en een föhn. Een compliment aan Hans Klok die dit beeld in ons collectief geheugen geprint heeft als koning van het variété. Maar ik wil de accenten graag op een andere plek leggen."


Hoe dan?

"Door meer op maat gemaakte voorstellingen te spelen waarbij ik mijn illusies en mindgames koppel aan thema’s die relevant zijn binnen een breed scala aan organisaties. De titel corporate illusionist heeft me geholpen dit beter te framen."


Betekent dit dat je alleen voor grote corporate opdrachtgevers speelt?

"Ik speel voor een diversiteit aan opdrachtgevers en evenementen. Van KPMG en Bol.com tot gave middelgrote organisaties in verschillende branches. Van bank tot zorginstelling en van een marketing of sales congres tot een jubileum van een familiebedrijf."


'Het verwonderen van mensen is een drijfveer in alles wat ik als professional doe, zowel voor als achter de schermen.'

Nu heb je een speciale voorstelling voor het einde van het jaar? Klopt dat?

"Ja, CHOICE! Ik heb ontzettend veel zin om deze show dit najaar bij veel mooie organisaties te spelen. CHOICE is de ultieme show om samen met collega’s maar ook met klanten en relaties het jaar af te sluiten."


Waar moet ik inhoudelijk dan aan denken?

"Het leuke is dat mijn voorstelling interactief is en de input van mijn publiek de basis is voor veel momenten van verwondering. Zo heb ik een voorspelling in een afgesloten kistje. Deze blijkt exact overeen te komen met de hoogtepunten van het afgelopen jaar gedeeld door de collega’s of genodigden. Verder is er een illusie waar een grote puzzel centraal staat waar to twee keer toe een stukje aan wordt toegevoegd, een sterke metafoor voor de dynamiek binnen een organisatie. Maar er is ook een illusie die gekoppeld is aan de ambities voor de toekomst. Met deze en andere elementen uit de voorstelling kan de opdrachtgever een boodschap of verhaal vertellen, is er ruimte voor verbinding en kan ik het publiek verwonderen."


Je geeft aan dat het maatwerk is. Hoe doe je dat?

"Voorafgaande aan iedere opdracht heb ik een voorgesprek met de opdrachtgever. Dit geeft ruimte om met elkaar van gedachten te wisselen. Deze input is heel waardevol om inhoudelijk de connectie te maken met de essentie van het verhaal dat de opdrachtgever wil vertellen."

Bekijk de trailer:


Ben je benieuwd of de voorstelling 'CHOICE' iets is voor jouw bedrijfsevenement? Meer informatie vind je op www.nielshoutepen.nl.


127 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven